Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Tele2-chefen slår ifrån sig mobbningskritik

Barn- och elevombudet vid Skolinspektionen rasar mot Comviqs nya reklamfilm och menar att den uppmanar till mobbning. Thomas Ekman, chef för privatmarknaden på Tele2, slår ifrån sig kritiken. ”Det är en skruvad parodi”, säger han.


Publicerad 2010-09-03 13:53
Uppdaterad 2015-12-06 15:40

Ämnen i artikeln:

F B

Dela artikeln:

Comviqs nya reklamfilm får hård kritik av barn- och elevombudet vid Skolinspektionen, Lars Arrhenius. I en debattartikel på Aftonbladet skriver han att filmen, som riktar sig till unga människor, uppmanar till, och försvårar arbetet mot mobbning.

Filmen följer Radiotjänsts kända koncept där personer som betalat sin tv-avgift prisas av ett gäng sjungande personer. Men Comviqs reklamfilm har ett litet annorlunda stuk: i stället för att lovsjungas, hånas personen för att inte ha rätt mobilabonnemang. Filmen slutar med att han slungas in i en container.

På Tele2, som äger varumärket Comviq, delar man inte Lars Arrhenius uppfattning, utan menar att filmen snarare ska ses som ett skämt.

- Det är en skruvad parodi på Radiotjänsts film. Det finns ingenting i den som uppmuntrar till mobbning, utan vi ville visa på ett underhållande sätt att man kan ringa oerhört billigt till sina kompisar, säger Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden på Tele2.

Han berättar vidare att de varit medvetna om filmens kontroversiella natur, men menar att det finns väldigt många som uppskattar och förstår humorn i filmen.

- Vi visste att den kunde sticka iväg åt fel håll, men samtidigt vet vi också att det finns minst lika många, om inte fler, som älskar den och inte tolkar den som en mobbningsfilm.

Kommer ni att dra tillbaka filmen?

- Som med all vår reklam så utvärderar vi den. Om det visar sig att budskapet inte går fram, så får vi ändra den. Men det är ett skruvat skämt och absolut ingen film som syftar till att uppmuntra mobbning. Vissa tycker om den, andra inte, säger Thomas Ekman.

Filmen, som är framtagen av Forsman & Bodenfors, har hittills anmälts 17 gånger till Reklamombudsmannen och det kan bli ännu fler, rapporterar Aftonbladet TV.

Ardalan Samimi

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.