Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

SVT1 störst 2010

Publicerad: 3 Januari 2011, 13:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

SVT1 är inte helt förvånande den största tv-kanalen i Sverige. Kanalen ökade förra året sin totala tittartidsandel med 2,3 procentenheter till 23,2 procent.


Därefter följer TV4 med en tittartidsandel på 19,2 procent, en minskning på blygsamma 0,3 procentenheter.

– SVT1:s ändrade inriktning mot alltmer underhållning, samt deras ökade resurser, har gjort dem mycket framgångsrika under året och satt en stor press på hela den kommersiella tv-marknaden, vilket medfört att även de mindre kanalernas ökningstakt har avstannat. Konkurrensen från SVT1 är en tuff och spännande utmaning för hela den kommersiella tv-marknaden. Med tanke på högkonjunkturen på reklammarknaden är det bra att vi nu startar 2011 med stora programsatsningar i TV4, TV4 Plus och TV11, säger Peter Lindström, kanaldirektör på TV4-gruppen, i ett pressmeddelande.

Både i målgruppen 12-59 år och i 15-44 år är dock TV4 större än SVT1. I 12-59 år hade TV4 en tittartidsandel på 18,7 procent 2010 och i 15-44 år på 17,7 procent.

Som dagensmedia.se tidigare skrivit så tappar de kommersiella kanalerna tittare till SVT, vilket bland annat fått TV4 att se över sin offprimestrategi och Kanal 5 att skruva upp marknadsföringen.

TV3 hade en tittartidsandel på 8,1 procent sett till hela befolkningen, SVT2 på 6,9 procent och Kanal 5 hamnar på 6,8 procent under 2010.

Siffrorna kommer från MMS, via TV4.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.