Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

SVT1 mosar konkurrensen

Publicerad: 7 Mars 2012, 05:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:30

TV4 fortsätter att tappa andelar till framför allt SVT. Detta trots den rekordtidiga starten samt att man utmanat Melodifestivalen med Gladiatorerna.


Ämnen i artikeln:

SVT1SVTMTG TVKanal 5TV3TV4MMS

Dagensmedia.se har granskat tittarsiffrorna från och med den 1 januari till och med den 5 mars.

De visat att TV4 tappat 10,8 procent av sin tittartidsandel i sin huvudmålgrupp hittills i år. Samtidigt har SVT ökat 3,5 procent i målgruppen.

I februari, då Melodifestivalen startade, är TV4:s tapp 11,8 procent i målgruppen 12-59 år. Siffran för SVT1 är en tillväxt på hela 12 procent.

Minskningen kommer trots TV4 storsatsning på tablån – samt att man valt att möta tittarmonstret Melodifestivalen med Gladiatorerna. Samtidigt har flera av TV4:s helgsatsningar, som "The Voice" och just "Gladiatorerna", gått sämre än kanalen förväntat sig – samt inte lyckats komma upp i de nivåer som ”Solsidan” och ”Let's Dance” levererade åt kanalen förra året.

Kanal 5 är den enda stora kommersiella kanalen som ökat i sin huvudmålgrupp, 15-44 år. Tittartidsandelen har hittills i år växt med 8,5 procent.

I samma målgrupp backar TV3 med 2,1 procent, SVT1 med 3,5 procent och TV6 med 1,3 procent. Däremot har TV3 – som haft det motigt under en lång tid – ökat sin tittartidsandel i den kommersiellt viktiga målgruppen 15-44 år i februari, med 2,2 procent. 

Tittandet 1 januari-5 mars 2012 (Skillnad i procent jämfört med samma period 2011)

A15-44

SVT1: 16,4 (-3,5)

TV3: 9,5 (-2,1)

TV4: 17,4 (-11,2)

Kanal 5: 10,2 (8,5)

TV6: 7,7 (-1,3)

A12-59

SVT1: 20,7 (3,5)

TV3: 8,2 (-4,7)

TV4: 18,2 (-10,8)

Kanal 5: 8,2 (2,5)

TV6: 6,2 (-1,6)

Källa: MMS

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.