Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

SVT tar andelar

Publicerad: 23 April 2010, 04:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Tv-tittandet i stort ökade 1 procent under det första kvartalet 2010, visar en körning som genomförts av mediebyrån Mediacom. Men det är SVT som vinner andelar – inte reklam-tv.


SVT:s medvind har fortsatt även efter OS-veckorna, då de kommersiella kanalerna drog i handbromsen.

Samma trend kan man se i Norge och Finland medan public serive i Danmark backat. 

– Reklam-tv har haft det motigt eftersom de inte satsat så mycket kring OS. Man har inte velat elda för kråkorna. Men det är precis som med en kran, det tar ett tag innan vattnet blir varmt, trots att man vridit om kranen, säger Mediacoms tv-chef Patrick Wallin.

Samtidigt har SVT kunnat traila sina program under OS och därmed haft ett övertag även efter idrottstävlingarna, säger han.

Reklam-tv tappade 3 procent av sitt tittande det första kvartalet. Sämst har det gått för TV4-Gruppen, som backar 12 procent av det totala tittandet.

– Det är egentligen bara TV4 Fakta som gått bra, säger Patrick Wallin.

Bäst bland de stora tv-husen gick MTG TV, som ökade 4 procent i alla målgrupper - och 7 procent i den kommersiellt viktiga målgruppen 15-44 år.

Som Dagensmedia.se tidigare berättat har efterfrågan på tv-reklam fullständigt exploderat den senaste tiden – men kanalerna har inte plats. Delvis för att de underlevererat tidigare i år och är ”skyldiga” annonsörerna utrymme.

Nyligen gav Kanal 5 och MTG TV beskedet att alla – inklusive årskunder – får finna sig i nedskurna kampanjer i maj.

– Denna enorma förändring är unik och har ingen motsvarighet i våra grannländer där det trots att de också haft ett vikande tittande på kommersiella kanalerna, ändå inte har haft någon liknande ökning av efterfrågan. Där är marknaden ganska lik förra året och till och med i vissa fall vikande, säger Patrick Wallin.

– Under de 16 år som jag jobbat på mediebyrå har jag aldrig varit med om en liknande vändning. Tyvärr kan det  leda till att vissa annonsörer som kanske äntligen sparat ihop till en film och sedan inte får plats tvekar nästa gång, vilket ju på lite längre sikt är dåligt för industrin, fortsätter Patrick Wallin.

Efter lågkonjunkturens press är priserna på väg upp igen, säger Patrick Wallin, framför allt i april och maj.

Han förväntar sig en stabilare marknad i höst – men hoppas att tv-kanalerna biffar upp sina tablåer rejält för att komma ikapp.

– Men det blir inte lätt. Dessutom har vi fotbolls-VM i sommar och valet i höst som delvis stuvar om i tablåerna, säger Patrick Wallin.

Tv-tittandet kvartal ett

Total Put

A3+ - 192 vs.191 (+1%)                                

A15-44 - 155 vs.147 (+5%)                           

Commercial PUT Q1 2010 vs. 2009                                

A3+ - 115 vs.118 (-3%)                                   

A15-44 - 118 vs. 119 (-1%)                           

Network PUT 2009 vs 2008

TV4-Gruppen                                                                 

(TV4, TV4+, TV400,TV4 Fakta, TV4film, TV4sport)   

A3+          -12%                                          

A15-44          -10%                                       

MTG TV                                                              

(TV3, TV6, TV8, ZTV)

A3+          +4%                                

A15-44          +7%                                       

Pro Sieben                                                      

(Kanal5, Kanal9)

A3+           +-0%                                        

A15-44           -5%                                        

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.