Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

SVT stoppar tv-serie efter tvist om kontraktsbrott

Publicerad: 17 Oktober 2016, 08:46
Uppdaterad: 17 Oktober 2016, 08:51

Produktionsbolaget tog emot pengar för exponering i SVT – nu ställer SVT in ännu en tv-serie efter tvist om kontraktsbrott, rapporterar Medierna.


Ämnen i artikeln:

SVTSRMedierna

I somras avslöjade SR:s Medierna hur produktionsbolaget Road Runner tagit betalt av både fastighetsbolaget och handlarna som exponerades i matlagningsserien ”En tysk, en fransk och en husman”.

Produktionsbolag som gör tv på uppdrag av Sveriges Television måste följa de regler som styr public service-bolagen i Sverige, vilket innebär att ingen reklam, inga produktplaceringar och inga kommersiella intressen får gynnas.

Ändå hade Road Runner tagit emot 1,3 miljoner kronor från fastighetsbolaget för att serien skulle spelas in i en saluhall i Göteborg.

Efter Mediernas avslöjande inledde SVT en intern granskning av produktionsbolaget, vilket innebär att man även stoppar serien "Tidsoptimisterna", en populärvetenskaplig serie om tid med "På Spåret"-vinnaren Jesper Rönndahl. Dessutom ligger man i tvist om kontraktsbrott med produktionsbolaget.

Medierna har sökt Road Runner, som säger att de inte har någon kommentar och hänvisar frågor till SVT.

– Vi gick vidare och tittade på flera produktioner, forsättningen av "En tysk, en fransk och en husman" som var på gång och även då "Tidsoptimisterna", säger Mikael Österby, exekutiv producent för serien på SVT och den som har gjort granskningen, till Medierna.

Uppföljningen av "Tidsoptimisterna" var alltså betald och klar för sändning. Uppföljningen på "En tysk, en fransk och en husman" var planerad och skulle utspela sig i en saluhall i Stockholm, men var inte färdigproducerad.

Medierna ställer även frågan hur vanligt det faktiskt är att produktionsbolag som SVT samarbetar med jobbar på det här viset – alltså får in pengar till en tv-produktion genom sponsring pch produktplacering, som är vanligt inom den kommersiella tv-värden.

– Det är första gången jag fått ett så konrekt case, jag har varit här i sexton år, så det är verkligen en udda upplevelse, säger Thomas Nilsson, kanal- och tablåchef på SVT.

Han menar vidare att SVT nu kommer att se över om det finns någonting som man kan förbättra, men vill samtidigt hävda att SVT:s grundstruktur är "omfattande och heltäckande" i de här frågeställningarna.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVTSRMedierna

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.