Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

"SVT stjäl program från produktionsbolagen"

Publicerad: 1 juni 2009, 06:22
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

Som Dagens Media tidigare berättat anklagar Robert Aschberg SVT för att stjäla idéer och programformat från produktionsbolagen. Nu går han till attack mot Public Service-bolaget i en debattartikel i Aftonbladet.


Det var i början av april som Robert Aschberg i Dagens Media framförde sin kritik mot SVT. SVT har snott programformaten "Var fan är mitt band" och "Klass 9A", menade han.

- Jag ser en trend i att svenska tv-kanaler stjäl våra idéer och vårt know how, sa Robert Aschberg, som också är ordförande för branschorganisationen Tv-producenterna.

Den uppmärksammade realityserien "Klass 9A" följde en niondeklass i Malmö som fick tillgång till några av Sveriges bästa lärare. Det var Strix Television som kom med idén och producerade serien, och den sändes i SVT under våren 2008. SVT visade sedan ett uppföljande program om samma klass med namnet "Klass 9A: vad hände sen?", men då utan samarbete med Strix.

- Vi skulle självklart ha gjort uppföljaren eftersom det är vårt format, vi säljer det till och med utomlands. Det är ett jävla sätt, men SVT är inte ensamma. Den här attityden finns även hos andra svenska kanaler. De är inte vana att betala för intellektuella rättigheter, menade Robert Aschberg, som också är styrelseordförande i Strix.

Annie Wegelius, programdirektör för allmän-tv på SVT, höll inte med:

- Uppföljaren var inte baserad på ett format utan var ett reportage om vad som hände med eleverna, men det finns en relationsaspekt i det här. Jag håller med om att vi inte borde ha gått bakom ryggen på Strix och vi jobbar på att bli en bättre beställare.

SVT har också gjort en uppföljare på Silverbacks produktion "Var fan är mitt band?", med Magnus Uggla. Uppföljaren "Var fan är min revy" hade samma huvudperson, samma sidekick och nästan samma namn - men gjordes utan Silverback.

Robert Aschberg skriver i sin debattartikel, som publicerades i söndags i Aftonbladet:

"Nu visar det sig att Sveriges Television sedan en tid tillbaka systematiskt tar idéer och produkter från dessa bolag utan att betala. Det har i vissa fall gått så långt att oberoende tv-producenter inte längre vågar presentera nya programförslag för public servicekanalerna".

Han kritiserar också hur SVT köper in sina program:

"SVT:s upphandling av program är extremt långsam, snårig och orättvis, och skapar osäkerhet och misstänksamhet hos produktionsbolagen eftersom den regelmässigt favoriserar intern produktion.

Denna orättvisa har nu lett till att många av våra bolag i första hand erbjuder sina program till SVT:s konkurrenter", skriver Robert Achberg.

Dagensmedia.se har sökt SVT:s programdirektör Annie Wegelius.

Martin Schori

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.