Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

SVT slukar reklam-tv:s viktigaste tittare

Publicerad: 5 Mars 2015, 09:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07

SVT1 kopplar ett allt hårdare grepp om publiken – medan TV3 och Kanal 5 har krympt ordentligt de senaste två åren.


Ämnen i artikeln:

SBS DiscoverySVTMTG TVDiscovery NetworksTV4

TV4-Gruppen, MTG TV och Discovery Networks sitter just nu i förhandlingar med annonsörer och mediebyråer om reklamavtalen 2015.

Tv-bolagens ambition är att höja priserna för att på så sätt både tjäna mer pengar och råda bot på den stora obalans som råder på tv-marknaden. Förra året översteg annonsörernas efterfrågan vida tv-bolagens förmåga att leverera tittarkontakter.

Problemet är att de stora reklamkanalerna de senaste två åren tappar andelar av det totala tv-tittandet i Sverige. Vinnaren är istället SVT:s flaggskeppskanal.

SVT1 har mellan 1 januari och 22 februari i år samlat 29,7 procent av allt tv-tittande i Sverige, enligt siffror från MMS.

Det kan jämföras med 23,4 procent under motsvarande period ifjol – då MTG TV sände vinter-OS från den 7 februari – och 29 procent under 2013.

Det gör SVT1 till den solklara vinnaren när tittandet hittills i år summeras.

Motsvarande siffra för SVT2 är 7,6 procent i år, 6,8 procent 2014 och 7,7 procent 2013.

Det som är mest bekymmersamt för den kommersiella delen av tv-branschen är att SVT ökar starkast i de yngre målgrupperna, som är mest attraktiva för annonsörer.

 

 

SVT1:s tittartidsandel i målgruppen alla 15-44 år är 18,3 procent hittills i år, vilket kan jämföras med 13,1 procent ifjol och 16,8 procent 2013. SVT2 har på samma sätt ökat från en andel på 5,1 procent 2013 till 5,5 procent 2015.

SVT:s två storkanaler har alltså på två år kapat åt sig 2,6 procentenheter av den tittartid som de kommersiella kanalerna desperat jagar för att mätta annonsörernas behov.

Det är också uppenbart vilka de största förlorarna är. MTG-ägda TV3 hade en tittartidsandel på 8,3 procent i kanalens huvudmålgrupp, 15-49 år, under 2013 och 15,3 procent under OS-året 2014 (se diagrammet längst upp i artikeln).

I år har siffran sjunkit till 7,1 procent, vilket är mer än en halvering jämfört med ifjol.

Kanal 5 har på samma sätt backat från 10,6 procent 2013, till 9 procent 2014 och ner till 8,8 procent i år. Kanalen har alltså inte lyckats öka i år trots att den plågades av sportfesten hos MTG TV under februari förra året.

 

 

Mellan 2013 och 2015 har Kanal 5 och TV3 tillsammans tappat 3,2 procentenheter i 15-44 år, alltså något mer än vad SVT1 och SVT2 har ökat i samma målgrupp.

En tröst för MTG är att TV6 har ökat från 6,4 procent till 7,2 procent i 15-49, vilket innebär att kanalen nu är större än sin storebror TV3. MTG:s TV8 backar dock från 2,9 till 2,4 procent.

Plåster på såren för Discovery-koncernen är att Kanal 11 – som bolaget köpte av TV4-Gruppen 2013 – nu samlar 1,9 procent av tittandet i 15-44.

Systerkanalerna Discovery och Kanal 9 har dock haft en tråkigare utveckling – Discovery ner från 2,2 till 1,9 procent, och Kanal 9 backar från 2,7 till 2,5 procent.

TV4 har i år bytt huvudmålgrupp, från 12-59 år till 15-64 år, ett tilltag som har kritiserats hårt av annonsörer och mediebyråer, eftersom de nu tvingas betala för tittargrupper som de tidigare "fick på köpet".

Men kanalen håller uppe tittandet. 2013 var TV4:s andel i 15-64 17,7 procent, ifjol var den 17,1 procent och i år är den 17,5 procent.

 

TV4-Gruppens näst största kanal, Sjuan, har ökat från 4,6 till 4,7 procent mellan 2013 och 2015.

Tittartidsandelarna visar fördelningen av det befintliga linjär-tv-tittandet i Sverige. Och det krymper.

Enligt MMS var den dagliga genomsnittliga tittartiden 181 minuter under 1 januari till 22 februari i år. Det kan jämföras med 190 minuter 2014 och 189 minuter 2013.

Viktigt att komma ihåg är dock att det totala tv-tittandet – som även inkluderar digitala plattformar – ökar.

Läs mer om tv-bolagens utmaningar i Dagens Medias tidning. Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt. Här finns info om hur du som prenumerant läser tidningen digitalt.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev