Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

SVT slukar andelar av de ungas tv-tittande

Publicerad: 1 December 2015, 11:55
Uppdaterad: 5 Januari 2016, 11:34

SVT är i år den stora vinnaren när det kommer till jakten på de hårt eftertraktade, och svårfångade, unga tv-tittarna. MTG TV – med ungdomsmagneten TV6 i spetsen – är förloraren.


Ämnen i artikeln:

TV4

Dagens Media berättade i senaste numret av tidningen att SVT kopplar greppet om de unga tv-tittarna, samt att merparten av de nya programmen i kommersiell tv ratas av tittarna.

TV4-Gruppen har reagerat på artiklarna, och konstaterar i företagets medieblogg att Dagens Media har fel både vad gäller siffrorna och analysen.

Sant är att det i brödtexten i en av artiklarna skedde en olycklig förväxling mellan TV6:s och TV4:s andelssiffror, vilket vi på Dagens Media beklagar. Men i övrigt är siffrorna i sammanställningen, liksom analysen, korrekt.

SVT har hittills i år plockat unga tittare på bekostnad av de kommersiella aktörerna.

Siffrorna, som kommer från MMS, visar att SVT-huset ökar den totala tittartidsandelen i målgruppen 15-24 med 17 procent, från 15,6 till 18,2 procent. Den främsta förklaringen är att SVT1 ”Stor-Fyrans” huvudkonkurrent – ökar med nästan 2 procentenheter i målgruppen, från 10,2 till 12,1 procent. Men faktum är att samtliga SVT-kanaler ökar i popularitet bland de unga, bortsett från Kunskapskanalen som är kvar på samma nivå som i fjol.

TV4-Gruppen ligger kvar på samma nivå som 2014, med en total tittartidsandel i 15-24 på 25,2 procent. Huvudkanalen TV4 krymper marginellt i målgruppen, från 18,1 till 17,9 procent, medan TV12 ”räddar” tv-huset från ett tapp genom att fördubbla andelen till 1,8 procent.

Discovery Networks ökar från 17,1 till 18,2 procent. Förklaringarna till ökningen är dels Kanal 11:s tillväxt – från 1,5 till 2,5 procent – som framförallt beror på sändningarna av nya ”Big Brother”, dels lanseringen av crimekanalen Investigation Discovery som i år har uppnått en andel på 0,7 procent. Bekymmersamt för Discovery Networks är dock att Kanal 5, koncernens flaggskepp, minskar från 10,7 till 10,1 bland 15-24-åringarna.

<iframe src="//datawrapper.dwcdn.net/L8Wlh/2/" frameborder="0" allowtransparency="true" allowfullscreen="allowfullscreen" webkitallowfullscreen="webkitallowfullscreen" mozallowfullscreen="mozallowfullscreen" oallowfullscreen="oallowfullscreen" msallowfullscreen="msallowfullscreen" width="468" height="400"></iframe>

Största förloraren är MTG TV, som backar från en andel på 29,7 till 26,1 procent.

TV6 – Sveriges näst största kanal bland de unga – krymper med 2 procentenheter, till 14,7 procent, medan TV3 backar från 9,6 till 8,2 procent. MTG TV sände 2014 vinter-OS, vilket till viss del kan förklara tappet i år.

Viktigt att komma ihåg är att samtliga siffror ovan visar andelen av tittandet på en vikande marknad. Hittills i år har den genomsnittliga tittartiden per dag i målgruppen 15-24 år minskat från 71,2 till 66,4 minuter, enligt MMS.

Sett till hela befolkningen är dock tv-tittandet stabilt i år. Det ras som mediet genomled under 2014 har inte fortsatt.

Som Dagens Medias reporter Erik Wisterberg skriver i en analys i tidningen uppgår den genomsnittliga tittartiden per dag till 151 minuter i år, vilket är en minut mer än ifjol.

”På lång sikt har de traditionella tv-kanalerna givetvis gigantiska utmaningar framför sig, precis som de mediehus som är tungt beroende av printintäkter. Tittandet hålls uppe av tittare över 60 år – medan de andra söker nya medier”, skriver Erik Wisterberg, och fortsätter:

”Men facit hittills i år för gammel-tv visar att liket lever. Det ger tv-kanalerna tid, och pengar, att ställa om för ett medielandskap i snabb förändring”.

Läs mer i senaste numret av Dagens Media. Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.