Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

SVT:s Tareq Taylor avslutar reklamsamarbete

Publicerad: 18 november 2021, 07:21

Tareq Taylor är årets julvärd i SVT. Det får honom att avsluta reklamsamarbetet med Nescafé.

Foto: Christine Olsson/TT

SVT:s kockprofil Tareq Taylor, som också är årets julvärd, avslutar sitt reklamsamarbete med Nestlés varumärke Nescafé lyx efter kritik.


Ämnen i artikeln:

SVTNestle

I förra veckan stod det klart att kocken och SVT-profilen Tareq Taylor skulle gå in som ambassadör för Nestlés varumärke Nescafé lyx.

– Det känns bra, tycker jag, det är ett företag med sunda värderingar. För mig är det viktigt att man ser till att produkten är schyst hela vägen, att man säkrar både arbetsförhållanden och produkt, sade han då till Resumé.

Men efter bara en vecka avslutas alltså samarbetet. Detta på grund av att Nestlé bojkottas av Svenska Vårdförbundet, skriver DN som hänvisar till Göteborgs-Posten. Bolaget kritiseras för att marknadsföringen av bröstmjölksersättning i fattiga länder bryter mot WHO:s rekommendationer om amning.

Tareq Taylor säger till GP att han avslutar samarbetet efter att han informerats om att Nescafé ägs av Nestlé.

– Jag förstår problematiken och lägger det här samarbetet på hyllan. Julvärdskapet är viktigt för mig, och jag vill inte att det ska bli smittat, eller kunna ifrågasättas, säger han.

Enligt SVT:s regler får en julvärd inte förekomma i reklamkampanjer två veckor före och två veckor efter julafton.

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVTNestle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.