Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

SVT pudlar efter inslag om Ukraina: ”Borde gett tittarna mer kontext”

Publicerad: 2 augusti 2022, 09:41

Charlotta Friborg svarar tittarna efter inslaget från det ryskockuperade Cherson i Ukraina.

Foto: TT NYHETSBYRÅN

Ledarsidor och tittare har rasat och anmält SVT för inslaget från Cherson som ”andades rysk propaganda”. Nu medger SVT att de borde gett mer kontext i inslaget.


Ämnen i artikeln:

SVTSveriges TelevisionUkrainaGranskningsnämndenToppnyheter eftermiddag

I Rapport-inslaget från den 28 juli syns ett antal personer gråta av glädje när de blir ryska medborgare i den ockuperade staden Cherson i södra Ukraina. Till tonerna av den ryska nationalsången svär de också trohet till den ryska federationen.

Inslaget fick såväl tittare som ledarskribenter att reagera. I en anmälan som kommit in mot SVT till Granskningsnämnden beskriver en tittare hur inslaget ”andas rysk propaganda. 

LÄS OCKSÅ: SVT anmäls för inslag som ”andas rysk propaganda” 

En annan upprörd tittare skriver:

”Rapport lät det hela framstå som att ukrainare gladeligen vill bli ryska medborgare. Det verkar sålunda som att Rapport sprider rysk propaganda under pågående krig, vilket knappast är förenligt med god journalistisk etik.”

På tisdagen hade Granskningsnämnden fått in hela 47 anmälningar mot SVT.

Ledarskribenten Jakob Sidenwall på Smålands Posten skriver att inslaget ser ut exakt som rysk propaganda och fortsätter:

”Ingenstans förklarades var bilderna kom ifrån. Vem har fått tillgång till den ockuperade staden för att göra detta reportage? Varför beskrevs att rysk raketbeskjutning riktats mot Kiev som ”ett svar” på Ukrainas försök att genom artillerield mot broar skära av fienden i staden från att få förstärkning?”

LÄS OCKSÅ: Ryska psyops och informationskrig – så riskerar medierna att gå Putins ärenden 

SVT svarade igår kväll på kritiken i en artikel som är skriven av Rapports ansvarige utgivare Judit Ek och SVT:s ansvarige utgivare, tillika SVT Nyheters programchef, Charlotta Friborg.

Public service-bolaget förklarar inte vad som hänt eller varför inslaget såg ut som det gjorde men medger att tittarna borde fått mer kontext till inslaget och uppger att bilderna kommer från nyhetsbyrån Reuters:

”Det var inspelat av deras team på plats, som enligt Reuters kunde filma vad de ville och inte var övervakade av rysk militär. Men eftersom materialet väcker frågor borde vi tydligt ha angett källan.”

De både SVT-cheferna skriver också att inslaget inte gav en tillräcklig bild av sammanhanget:

”Det sades till exempel inte något om hur många av invånarna i Cherson som valt att bli ryska medborgare, vad de har för skäl till det, eller tillräckligt mycket om den ryska strategin bakom utdelningen av pass. Vi borde här ha gett tittarna mer kontext.”

LÄS OCKSÅ: Jan Helin om mediepolitiken: ”Utvecklingen oroar mig” 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev