Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

SVT om kritiken: ”Vi kan inte bli omtyckta av alla”

Publicerad: 23 Januari 2020, 14:56

Angreppen på SVT har ökat – och de kommer från både höger och vänster. Det säger Helena Olsson, ansvarig för nyheter, samhällsprogram och dokumentärer på SVT.

Foto: Janne Næss/SVT

De krafter som vill inskränka public service kommer i dag från flera håll, säger Helena Olsson, ansvarig för nyheter, samhällsprogram och dokumentärer på SVT. ”Efter att det länge rått koncensus om public service så finns det i dag en mer artikulerad opinion som vill begränsa.”


Ämnen i artikeln:

SVT

I ett inlägg på SvD Debatt som publicerades i går skrev Helena Olsson, ansvarig för nyheter, samhällsprogram och dokumentärer på SVT, om hur programföretaget den senaste tiden attackerats av såväl höger- som vänsterkrafter.

Helena Olsson utvecklar för Dagens Media hur det här ”kulturkriget” kan ta sig uttryck.

– Det är andra som kallat det för kulturkrig, men efter att det länge rått koncensus om public service så finns det i dag en mer artikulerad opinion som vill begränsa public service. Vad som skulle göra detta till ett kulturkrig handlar om olika uppfattningar av värdet av oberoende medier i en demokrati samt att vissa vill se en starkare koppling till svensk kultur.

Hur ser ni på SVT på den kritik som kommer från de här olika hållen?

– Vi är allmänhetens tv så vi ska lyssna och ta intryck – kritiken tror jag håller oss på tå och gör oss bättre. Och att vi får både kritik och kärlek är ett uttryck för att vi spelar roll. Men vi har också ett uppdrag och journalistiska principer att värna och vi kan inte i varje enskildhet bli omtyckta av alla.

”Att vi får både kritik och kärlek är ett uttryck för att vi spelar roll”

Det här du skriver om att medier och allmänheten har olika uppfattning om vad oberoende faktiskt är, hur ska SVT hantera eller förhålla sig till det?

– Inget har ändrat på det faktum att oberoende fortfarande är att vi inte går något intresses ärenden. Men vi behöver bli bättre på att redovisa relevans, metod, fakta och många perspektiv för att också övertyga vår publik om att vi hela tiden försöker komma så långt som möjligt i att ge en så sann och fullständig bild av något som möjligt. 

Primärt tror Helena Olsson att det är ”den digitala mediedieten” som har gjort att publiken vant sig vid många olika källor och att själva kunna kolla upp saker lättare än tidigare.

– Detta menar jag är av godo. Men det finns också en ny uppfattning om att de som tydligt redovisar sin ståndpunkt är oberoende, alldeles oavsett om den bygger på saklig grund eller ej. Den vägen ska vi inte gå.

Vad skulle behövas för att öka kunskapen om mediernas uppdrag och vad som menas med oberoende?

– Kunskapen om att oberoende i praktiken handlar om integritet och självständighet i förhållande till olika intressen önskar jag vore högre. Det finns också en oproportionerligt stor upptagenhet vid hur public service finansieringsform skulle kunna tänkas äventyra integriteten. Den frågan ska alltid passas på, men motsvarande intresse borde också riktas mot hur kommersiella villkor och olika affärsmodeller skulle kunna tänkas gripa in i vad som kan sägas och göras när innehållet förutsätter finansiering av till exempel företag.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.