Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

SVT och TV4 slår Youtube

Youtube placerar sig femma på topplistan.

Foto: Janne Næss

MMS har undersökt hur mycket människor tittar på olika kanaler. "I detta sammanhang är Youtube 'en katt bland hermeliner'", säger Magnus Anshelm, vd på MMS.


Publicerad 2019-02-21 07:05

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:

När det kommer till hur många minuter per dag man i genomsnitt lägger på att titta på rörligt innehåll toppas listan av SVT1, TV4, Sportkanalen och Discovery. 

Det enligt MMS senast rapport "Trend och tema",som har undersökt hur många minuter per dygn man tittar på en viss kanal, bland de som dagligen tittar på just den kanalen. Viktigt att tillägga är att undersökningen bygger på en uppskattad tittartid. 

Av totalt 16 undersökta kanaler hamnar Youtube på en femte plats, trots att programmen på tv-kanalerna vanligtvis är längre än majoriteten av innehållet på Youtube. Näst sist och sist placerar sig Expressen TV respektive Aftonbladet TV. 

Källa: MMS

– Att SVT1 och TV4 har flest dagliga tittare är välkänt, men här ser vi också att de som tittar på dessa kanaler även väljer att titta länge. Man ser dessutom att del tv-kanaler och playtjänster som inte har lika hög räckvidd ändå har lång tittartid bland dem som tittar. När man väljer att titta så tittar man alltså lång tid, vilket främst beror på två saker. Dels är formaten ofta lite längre, dels finns det en trohet till utbudet som skapar ett längre tittande, säger MMS vd Magnus Anshelm, i en kommentar och fortsätter:

– I detta sammanhang är Youtube, som har en tittartid bland sina tittare på över en timme, ”en katt bland hermeliner”. Att genomsnittet blir så högt beror på att vissa tittar väldigt länge på ett utbud och andra tittar på en mängd olika utbud under en dag. Sammantaget genererar detta mycket lång tittartid trots att vissa endast tittar på korta klipp. Spridningen mellan kort- och långtittarna är med andra ord mycket stor. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.