Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

SVT mosar kommersiell tv

Publicerad: 23 December 2010, 07:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

SVT1 rekordökar – även bland de unga – medan samtliga kommersiella storkanaler backar. Det visar unika siffror som MMS tagit fram på uppdrag av dagensmedia.se.


MMS publicerar efter nyår sin årliga rapport som visar hur styrkeförhållandena mellan landets tv-kanaler förändrats.

Men redan i dag kan dagensmedia.se berätta att SVT1 går framåt kraftigt på bekostnad av de stora kommersiella kanalerna TV4, Kanal 5 och TV3. Det visar siffror över kanalernas genomsnittliga tittartidsandelar under januari-november i år, jämfört med samma period förra året, som MMS har tagit fram på uppdrag av dagensmedia.se.

Tittandet på SVT1 har hittills i år ökat med 11,7 procent. Av det sammanlagda tv-tittandet lade SVT1 beslag på 23 procent.

I den kommersiellt viktiga målgruppen 15-44 år var ökningen 22,4 procent. Den genomsnittliga tittartidsandelen landade i den målgruppen på 14,2 procent.

Stora evenemang som vinter-OS är en förklaring, liksom SVT:s strategi att göra SVT1 till en bredare kanal, mer fokuserad på underhållning.

SVT2 tappar samtidigt tittare, men inte lika mycket som SVT1 vinner.

För TV4, Kanal 5 och TV3, som under 2010 varit i desperat behov av mer ratings att sälja till annonsörerna, är siffrorna dyster läsning.

• TV4 backar 3,1 procent i 3-99 år och 5,4 procent i 15-44 år

• TV3 backar 3,6 procent i 3-99 år och 7,4 procent i 15-44 år

• Kanal 5 backar 5,5 procent i 3-99 år och 8,1 procent i 15-44 år

MTG:s övriga kanaler håller dock stånd. TV8 uppvisar stora procentuella ökningar från låga nivåer. TV6, som de senaste åren har växt stadigt visar nu nolltillväxt.

Även TV4 Fakta ökar.

Uppdaterat: I en tidigare version av artikeln var Barnkanalens siffra för tittartidsandelar felaktig, då den angav det sammanlagda titandet för Barnkanalen och Kunskapskanalen som tidigare delade kanalplats.

Tittartidsandelarna för Sveriges 25 största tv-kanaler.

Tabellen visar genomsnittliga tittartidsandelar i procent under perioden januari-november i år, samt förra året.

Källa: MMS

 

15-44 år 2010 2009 Procentuell förändring

 

SVT 1 14,2 11,6 22,4 TV4 17,4 18,4 -5,4 TV3 11,3 12,2 -7,4 SVT 2 4,3 4,4 -2,3 Kanal 5 11,3 12,3 -8,1 TV6 9 9 0,0 TV4 Plus 3,3 3,2 3,1 SVT Barnkanalen 2,3 Ingen uppgift Ingen uppgift TV8 2,5 2 25,0 Kanal 9 2,4 2,2 9,1 TV4 Sport 1,4 1,5 -6,7 Discovery 2,1 2,8 -25,0 TV4 Fakta 1,3 1,2 8,3 SVT 24 0,9 1,2 -25,0 Kunskapskanalen 0,8 Ingen uppgift Ingen uppgift Nickelodeon 0,5 0,5 0,0 MTV 1,4 1,7 -17,6 Disney Channel 0,7 0,7 0,0 TV4 Film 0,9 1 -10,0 Eurosport 0,5 0,5 0,0 Animal Planet 0,7 0,6 16,7 TV400 0,7 0,8 -12,5 Disney Playhouse 0,4 0,4 0,0 Cartoon Network 0,5 0,4 25,0 TV4 Guld 0,2 0,2 0,0

 

 

3-99 år  2010 2009 Procentuell förändring

 

  SVT 1 23 20,6 11,7 TV4 19 19,6 -3,1 TV3 8,1 8,4 -3,6 SVT 2 6,9 7,5 -8,0 Kanal 5 6,9 7,3 -5,5 TV6 5,3 5,3 0,0 TV4 Plus 3,7 4 -7,5 SVT Barnkanalen 2,8 2,3 21,7 TV8 2,4 1,8 33,3 Kanal 9 2,3 2 15,0 TV4 Sport 1,4 1,4 0,0 Discovery 1,3 1,8 -27,8 TV4 Fakta 1,2 1,1 9,1 SVT 24 1 1,5 -33,3 Kunskapskanalen 1 0,7 42,9 Nickelodeon 0,9 0,9 0,0 MTV 0,8 0,9 -11,1 Disney Channel 0,8 1 -20,0 TV4 Film 0,8 0,9 -11,1 Eurosport 0,7 0,9 -22,2 Animal Planet 0,6 0,6 0,0 TV400 0,5 0,6 -16,7 Disney Playhouse 0,5 0,4 25,0 Cartoon Network 0,5 0,4 25,0 TV4 Guld 0,4 0,4 0,0

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.