Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

SVT-medarbetare: Det här missar SVT i den lokala bevakningen

SVT lyckas inte alltid spegla hela befolkningen – och nu är det dags att ändra på det, skriver Malin Syrstad på SVT Nyheter Halland – och Michael Österlund, programchef för lokala nyheter och minoritetsnyheter på SVT.

Publicerad: 28 april 2021, 06:06

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

SVT-medarbetarna Malin Syrstad, Michael Österlund kan efter en internundersökning konstatera att SVT inte lyckas hela Sveriges befolkning. Nu vill de ändra på det.

Montage: SVT + Janne Naess


Ämnen i artikeln:

SVT

SVT Nyheters lokala redaktioner ska bevaka hela Sverige – det är uppdraget. Under det senaste året har redaktionerna ställt sig frågan hur det ska kunna göras ännu bättre och ännu mer relevant. Därför har ett stort grundarbete gjorts för att fördjupa kunskapen om skillnader och likheter mellan kommuner och regioner.

Visst känner vi som lokala journalister våra områden väl? Och visst har vi ett bra hum om vilka som bor här? Njae, är svaret när SVT:s lokala redaktioner nu genomför ett större utvecklingsarbete för att bättre förstå publiken och för att fler ska känna igen sig i SVT:s rapportering. 

Materialet som vi tog fram gav oss nya insikter, även om inget kom som stora överraskningar. Många människor bor på landsbygden, men rapporterar vi från den verkligheten tillräckligt mycket? 

Hälften av skolbarnen har utländsk bakgrund i många kommuner, vilka utmaningar innebär det? Relativt få bor i bostadsrätt och ganska många i hyresrätt eller villa, har vi den balansen i bevakningen av bostadsfrågor? 

Syrien är överrepresenterat som ursprungsland för personer som är födda utanför Sverige, vad betyder det? Det här är några av de fakta som fått oss att fundera över vår rapportering i SVT:s lokala utbud. 

Så här genomförde vi projektet: Alla SVT:s 21 lokala redaktioner fick en omfattande research om befolkningen i länet – var och hur de bor, vilka länder de kommer ifrån, deras ekonomiska förhållanden, vilka yrkesgrupper som är vanligast, utbildningsnivån per kommun och hur pendlingsvägarna ser ut. 

Researchen är hämtad från offentliga statistikkällor som SCB, Arbetsförmedlingen och Kolada. Den är bearbetad och sammanställd av SVT. Det blev många slående insikter. Visserligen fick vi i många fall vår magkänsla bekräftad av fakta. Men faktiskt så hade vi inte en så fullständig bild som vi trodde. Och när vi rannsakade oss själva och vår journalistik, insåg vi att vi nog inte alltid speglar hela vår befolkning och deras verklighet. Förmodligen finns det grupper som helt enkelt inte känner igen sig i det vi publicerar.

Varje redaktion arbetar nu igenom materialet om det egna området. Först genom att identifiera vilka grupper som vi bevakar för lite och som vi vill jobba lite extra med. Sedan genom att spåna konkreta idéer på publiceringar utifrån dessa grupper, och till sist gör varje redaktion en handlingsplan för att få arbetet att hända.

Så gör vi för att bättre spegla befolkningen

Nu fortsätter vi arbetet för att uppnå vår föresats – fler journalistiska perspektiv i SVT Nyheter. Det är ingen ”quick fix”. Bara för att vi gör områdesanalyser betyder det inte att vi plötsligt blir världsmästare på att spegla hela befolkningen. Snarare ser vi det som en resa som påbörjats. Det handlar om att förändra vårt tanke- och arbetssätt. Och att hålla det redaktionella samtalet levande.

Det handlar om att stanna kvar lite extra på inspelningsplatsen för att nätverka och snappa upp andra nyheter. Eller att ibland bara åka ut för att prata med människor, utan krav på publicering.

Ett annat sätt är att skapa specialområden för reportrar att bevaka – ämnen som berör unga eller människor på landsbygden till exempel. Vi behöver helt enkelt bli mer kunniga inom fler områden. Vi mäter, sätter upp mål och följer upp hur vi speglar det vi ser att vi behöver förbättra.

Vi behöver också titta på oss själva och vilka vi är på redaktionerna. I arbetet med områdesanalys utforskar vi vilka kompetenser, förutom journalistisk sådan, i form av språk, nätverk och erfarenheter vi redan har. Men också vilka kompetenser vi saknar och som vi behöver komplettera med när vi rekryterar nästa gång.

Röster vi inte hade hört utan områdesanalys

Att många reportrar och redaktörer på SVT:s lokalredaktioner gick igång på arbetet visade sig snabbt i form av konkreta publiceringar under vintern och våren.

SVT Dalarna tog fasta på unga på landsbygden, och träffade Moa Bolin som startade en ungdomssektion i Ludvika Motorsällskap för att öka acceptansen för A-traktorer. 

SVT Hallands reporter la tid på att bygga förtroende bland gymnasielever på naturbruksskolan Munkagårdsgymnasiet i Tvååker. Där träffade hon bland andra 16-årige Hakim Bhat som berättade hur det är att plugga djurvård på distans, när man dessutom har dyslexi.

SVT Småland gjorde en granskning som visade att Migrationsverket tar lång tid på sig att ge besked om medborgarskap, och därför inte följer lagen. Reportern träffade flera personer som vittnade om hur väntan påverkade dem.

Moa, Hakim och de andra är exempel på röster som vi har fått se och höra den senaste tiden tack vare utvecklingsarbetet och områdesanalyserna på SVT:s lokala redaktioner. Nu jobbar vi vidare med att bredda våra perspektiv och att ge röst åt fler, vår resa har bara börjat.

Vi märker hur det här grundarbetet förändrar och breddar vår journalistik. Målet är att allt fler i publiken ska känna att vi bevakar deras verklighet. Till hösten vill vi gärna träffa kolleger i andra mediebolag. Kanske kan vårt material vara intressant för fler redaktioner? Konkurrensen om bästa nyheten kan gärna vara stenhård. Men om andra redaktioner har nytta av vårt grundarbete så delar vi gärna med oss.

 

Malin Syrstad, projektledare och redaktionschef för SVT Nyheter Halland 

Michael Österlund, programchef för lokala nyheter och minoritetsnyheter på SVT

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News