Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

SVT jublar – rekord för "Historieätarna"

Publicerad: 25 November 2014, 07:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:21

"Historieätarna" ökar från premiären – och slår nytt tittarrekord.


Ämnen i artikeln:

SVT

Andra säsongen av SVT:s ”Historieätarna” håller på att utvecklas till en tittarmagnet av rang.

Första avsnittet, som sändes förra veckan sågs av 1 347 000 tittare. När andra avsnittet sändes i går, där programledarna Erik Haag och Lotta Lundgren lever en vecka i 1960-talet, lockades ännu fler tittare.

Enligt preliminära tittarsiffror från MMS sågs programmet av 1 569 000 tittare, vilket är rekord för serien som produceras av Thelma & Louise.

– Jag blev så fruktansvärt glad när jag såg siffran, säger Eva Beckman, programchef på SVT Kultur, till Dagens Media.

Hon uppger att gårdagens tittarsiffra är den bästa någonsin för ”Historieätarna”.

– Första säsongen var väldigt populär och hade bra tittarsiffror. Premiären för andra säsongen hade flera hundra tusen fler tittare än premiären för första säsongen. Att sedan öka igen till andra avsnittet är helt sensationellt. Jag har aldrig varit med om något liknande.

Vad tror du att det är är som lockar med programmet?

– Kombinationen av kunskap, barnsligheter och lek är oemotståndlig. Det är också något speciellt med Erik och Lotta som par, man älskar dem.

– Det som glädjer mig med programmet är att tittarna lär sig massor om historia, idéhistoria och förstås mat. Kunskap och humor ser man sällan i en så intelligent förening.

Programmet går på den bästa prime-time-slotten (klockan 20:00) och gick upp mot ”Ensam mamma söker” (TV3), ”Tina i fjällen” (TV4) och ”Sveriges värsta bilförare” (Kanal 5).

På TV4 var det premiär för Tina Nordströms nya matprogram, där hon besökte Mittådalens sameby. Programmet sågs enligt preliminära siffror från MMS av 640 000 tittare. Det gav en rating på fyra procent i TV4:s huvudmålgrupp 12-59 år och en tittartidsandel på 12,1 procent. TV4 byter huvudmålgrupp till 15-64 år vid årsskiftet.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.