Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

SVT investerar i ny mastodontproduktion

Publicerad: 28 April 2010, 11:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:46

Dagensmedia.se kan avslöja att Sveriges Television gör en svensk version av den norska tittarsuccén och jätteproduktionen "Alt for Norge".


Premiären i början av april av det nya underhållningsprogrammet krossade allt motstånd i Norge.

Tittarsiffran på 549 000 var den högsta för en premiär på TV Norge de senaste två åren, och den fjärde bästa premiärsiffran i kanalens 21-åriga historia.

I programmet, som har tagits fram av norska bolaget Oxymorons, får tittarna följa amerikanska norsk-ättlingar på upptäcksfärd i Norge, där de får tävla mot varandra och samtidigt bekanta sig med norrmännens konstigaste traditioner.

Vinnaren får 50 000 dollar – och ett möte med sin norska släkt.

David Berner, som har utvecklat formatet med Oxymorons-kollegan Eric Williams, förklarar programmets styrka för Dagensmedia.se:

– Jag tror det är ett koncept som träffar folk i hjärtat på ett helt annat sätt än vanlig reality-tv. Det handlar om familjer, och släktband och kultur, och om människor som är vår familj men som vi har förlorat. 

– I programmet får vi vara stolta över vår kultur, och få möjlighet att skratta åt den på samma gång.

"Alt for Norge" presenterades för omvärlden på den internationella tv-mässan Mip TV i Cannes i mitten av april.

Troligen var det också där SVT representanter lade beslag på formatet. Klart är i alla fall att SVT ska göra en svensk version av "Alt for Norge" och leta rätt på svensk-ättlingar att transportera till ett antal inspelningsveckor i Sverige.

– Jag får inte kommentera det, säger David Benner, när Dagensmedia.se frågar om försäljningen till SVT.

När är programmet planerat att ha premiär i Sverige?

– Det får du ta med SVT.

Dagensmedia.se har sökt Mathias Engstrand, programchef för nöje på SVT.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.