Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

SVT hotar stämma produktionsbolag

Publicerad: 27 Oktober 2016, 04:30
Uppdaterad: 27 Oktober 2016, 06:09

Flera public service-serier fyllda av dold reklam och hemliga sponsorer.


Ämnen i artikeln:

SVTRichard HerreyMedierna

Serien ”Tidsoptimisterna” som skulle ha gått på SVT under hösten, stoppades eftersom den visat sig innehålla dold reklam och hemliga sponsorer. Som Dagens Media tidigare har berättat så har SVT avbrutit samarbetet med produktionsbolaget Road Runner, som ligger bakom. SVT ligger nu i tvist med produktionsbolaget för kontraktsbrott.

Nu har även sportserien ”En Klassiker” som gått på SVT i flera år, visat sig varit fylld med produktplaceringar från hemliga sponsorer, skriver Kulturnyheterna.

Artisten Richard Herrey som varit deltagare i programmet, berättar för Kulturnyheterna att de fått kläder och utrustning av märken som Asics, Helly Hansen, 2XU och Tenson som produktionsbolaget sagt åt dem att ha på sig.

– Man pratade om sponsringen som att den skulle vara med, men inte synas. Man fick inte visa logotyperna för mycket, eftersom det var SVT, säger Richard Herrey.

Det var i somras som ”Medierna” först avslöjade att ett fastighetsbolag betalat produktionsbolaget Road Runner 1,3 miljoner kronor för att få synas i SVT-serien ”En tysk, en dansk, en fransk och en husman.”

– Det här är väldigt, väldigt allvarligt. Du FÅR inte betala för att få en viss sorts exponering i SVT som gynnar det du vill sälja. Och det har vi haft avtal om med produktionsbolaget, säger SVT:s programchef Mikael Österby till Kulturnyheterna.

Kulturnyheterna berättar att de har gjort en rundringning till de företag som förekommit i tv-serien ”En Klassiker”. Bland annat har de ringt till Apoteket och Swebus.  Alla har, visade det sig, betalat Road Runner för att få synas i programmet.

Road Runners chef William Diskay skriver i ett mejl till kulturnyheterna att de ska se över sina rutiner:

”Den här situationen är så klart både tråkig och allvarlig. Både för oss som företag och för mig som person. Det är jätteviktigt att såväl kanaler som samarbetspartners ska veta vad de får när de ingår avtal med oss. Det är nu uppenbart att vi har brustit i den här processen. Självklart kommer vi inte att genomföra liknande produktioner igen innan vi kommit till rätta med var det gick snett.”

Produktionsbolag som gör tv på uppdrag av Sveriges Television måste följa de regler som styr public service-bolagen i Sverige, vilket innebär att ingen reklam, inga produktplaceringar och inga kommersiella intressen får gynnas.

SVT överväger nu att stämma produktionsbolaget Road Runner.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVTRichard HerreyMedierna

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.