Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag20.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

SVT efterfrågar nytt publikmått

Publicerad: 7 Januari 2021, 10:54

SVT:s mediedirektör Jan Helin menar att det är viktigt för hela den svenska tv-branschen att MMS klarar att leverera ett nytt mått för totalräckvidd.

Foto: SVT

Publikens förändrade användarbeteende gör att SVT nu efterfrågar ett nytt publikmått. ”Det är hög tid för oss och hela branschen att använda mått som speglar detta”, säger Jan Helin.


Ämnen i artikeln:

SVT

SVT kommer inom kort att ha samma räckvidd på SVT Play som på SVT1. Det visar årssiffror över tv-tittningen från MMS som SVT har sammanställt.

– Förändringen av den svenska tv-konsumtionen är nu så långt kommen att vi kan se att SVT Play kommer att ha fler tittare än SVT1 under slutet av detta år eller början på nästa. Det är hög tid för oss och hela branschen att använda mått som speglar detta, säger Jan Helin, mediedirektör på SVT, i ett pressmeddelande.

Mot den bakgrunden kommer SVT att övergå till att använda totalräckvidd som publikmått. Det eftersom man anser att det måttet bäst besvarar frågorna hur SVT når ut till det svenska folket samt hur många som har sett ett särskilt program

– Det kommer att vara viktigt för hela den svenska tv-branschen att MMS klarar att leverera dessa mått för att få en fungerande branschstandard när tv-marknaden nu byter skepnad. Jag har gott hopp om att det sker under våren. Olika tv-bolag har olika behov av valutor via mätningar beroende på hur vi finansieras, men vi har samma behov av mätningar som speglar hur publiken konsumerar vårt innehåll på nya sätt. Som public service-bolag bidrar vi gärna framåt med att hjälpa till i utvecklingen av dessa mått, säger Jan Helin.

LÄS OCKSÅ: MMS vd: ”Fokus att få fram kvalitetssäkrade totalräckvidder”

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.