Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

SVT dominererar webb-tv-tittandet

Publicerad: 23 Januari 2015, 04:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:15

SVT kniper åtta av tio placeringar i webb-tv-toppen.


Veckans mest startade program på de stora tv-husens webb-tv-tjänster var avsnitt 8 av "På spåret" med 114 948 starter. Det visar MMS siffror över webb-tv-tittande under vecka 3.

Säsongspremiären av "Veckans brott" tog sig direkt in på en andraplats, med 88 557 starter.

Precis som under förra veckan har SVT majoriteten av placeringarna på topplistan. Först på sjunde plats kommer en av de kommersiella kanalerna, TV4, vars program "Sveriges mästerkock" kniper sjunde och åttonde plats.

Under vecka 3 hamnar därmed MTG TV samt SBS Discovery utanför topp tio. Den bilden är diametralt motsatt jämfört med vissa veckor under hösten då program som "Paradise Hotel" (MTG) och "Så mycket bättre" (TV4) gick starkt på webben.

Det totala webb-tv-tittandet sjönk, jämfört med föregående vecka. Under vecka 3 uppmättes sammanlagt 13,3 miljoner startade strömmar och 3,7 miljoner spenderade timmar. Detta är en minskning med cirka 5 procent gällande starter och omkring 8 procent gällande spenderade timmar jämfört med föregående vecka.

Om mätningen

Sedan 2011 genomför MMS webb-tv-mätningar i samarbete med deltagande webb-tv-aktörer. Webb-tv-mediet ökar i omsättning för varje år, vilket gör det allt viktigare att förse branschen med en stabil valuta.

MMS:s ambition är att som en oberoende part mäta konsumtion av rörlig bild på webben. MMS samarbetar med ledande mätbolag som mäter all rörlig bild på web­ben.

I dagsläget mäts de fem stora webb-tv-tjänsterna, SVT, MTG TV, TV4, SBS Discovery och UR. Mätningen omfattar alla större plattformar inklusive webbläsare och appar för An­droid och iOS.

Källa: MMS.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.