Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

SVT dominerade nyårshelgen

Publicerad: 4 Januari 2016, 15:24
Uppdaterad: 4 Januari 2016, 15:28

Ökat tittande på ”Tolvslaget på Skansen” och ”Grevinnan och betjänten”.


Sedan 1977 har SVT sänt ”Tolvslaget på Skansen” från Sollidenscenen. 2014 läste Loa Falkman den klassiska Alfred Tennyson-dikten Nyårsklockan. 2015 var det Malena Ernmans tur.

Totalt bänkade sig 1 626 000 svenskar framför tv:n för att se det nya året ringas in, enligt MMS. Det är en ökning från 2014 då motsvarande siffra var 1 392 000.

Också klassikern ”Grevinnan och betjänten”, som sändes på nyårsafton klockan 19.45 i SVT1 ökade tittandet 2015. Totalt sågs kortfilmen av 1 356 000 tittare, jämfört med 1 109 000 året innan.

Klockan 22.35 på nyårsafton sändes också ett specialavsnitt av ”Skavlan” med tillbakablickar från året. Programmet sågs av 914 000 tittare vilket är ett rejält lyft från föregående år då 624 000 tittare såg programmet.

Mest sett under nyårshelgen var ”På spåret” som sändes klockan 20.00 på nyårsdagen. Programmet sågs av 1 968 000 personer. Det är ett tapp från förra året då programmet sändes den 2 januari och sågs av 2 353 000 tittare.

SVT dominerade nyårshelgen men ”Agnetas nyårskarameller” som sändes klockan 20.00 i TV4 på nyårsdagen hade över en miljon tittare: 1 231 000 för att vara exakt. Ratingen i TV4:s huvudmålgrupp 15-64 år var 14,1 procent och tittartidsandelen 33,3. Det är dock ett tapp från 2015 då programmet sågs av 1 429 000 tittare.

På nyårsafton sände TV4 "Bingolottos nyårskväll" med start 20.00. Programmet sågs av 743 000 tittare, vilket kan jämföras med 604 000 året innan.

Sedan ett antal år tillbaka är det TV3 som sänder nyårsklassikern ”Ivanhoe”. Filmen, som sändes klockan 15.00 på nyårsdagen, sågs av 365 000 med en rating på 3,6 procent i kanalens huvudmålgrupp 15-49 år. På nyårsdagen året innan bänkade sig nästan lika många, 353 000, framför ”Ivanhoe”.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.