Få hela storyn
Starta din prenumeration
Rörligt
Publicerad: 21 Augusti 2012, 08:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:14
Samtidigt som reklamkanalerna rullade igång sina höstpremiärer gick SVT på sparlåga. Det resulterade i storstryk.
SVT har i samband med OS-sändningarna sopat banan med de kommersiella tv-kanalerna, vilket har bekymrat de svenska reklamköparna.
Men igår – samtidigt som TV4, Kanal 5 och TV3 rullade igång sina tunga höstpremiärer – valde SVT att ligga lågt.
SVT1 sände ”Jag älskar mitt dragspel” klockan 20.00, mot ”Robinson” i TV4, ”Färjan” i Kanal 5 och "Top Model" i TV3.
SVT-dokumentären genererade 282.000 tittare, vilket kan jämföras med 1.090.000, 296.000 och 136.000 tittare för konkurrenterna. På SVT2 visades ”Vetenskapens värld”, som samlade 518.000 tittare.
Ratingen i procent i målgruppen 15-44 år klockan 20.00 blev för de fem största kanalerna:
TV4: 9,9
Kanal 5: 3,2
SVT2: 2,2
TV3: 1,4
SVT1: 0,5
Klockan 21.00 visade SVT1 dramaserien ”Lilyhammer”, som samlade 440.000 tittare. Samtidigt drog ”Aktuellt” 545.000 tittare på SVT2.
På TV4 genererade ”Dallas” 1.415.000 tittare klockan 21.00, på Kanal 5 samlade ”CSI NY” 205.000 tittare, och på TV3 drog ”Ensam mamma söker” 281.000 tittare.
Ratingen i målgruppen 15-44 år klockan 21.00 blev för de olika kanalerna:
TV4: 14,1
TV3: 3,3
Kanal 5: 2,5
SVT1: 1,9
SVT2: 1,8
Ratingen i procent visar hur stor andel av målgruppen i Sverige som tittade på programmet. Alla siffror kommer från MMS.
Läs också: