Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

SVT blev den stora förloraren

Publicerad: 21 Augusti 2012, 08:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:14

Samtidigt som reklamkanalerna rullade igång sina höstpremiärer gick SVT på sparlåga. Det resulterade i storstryk.


SVT har i samband med OS-sändningarna sopat banan med de kommersiella tv-kanalerna, vilket har bekymrat de svenska reklamköparna.

Men igår – samtidigt som TV4, Kanal 5 och TV3 rullade igång sina tunga höstpremiärer – valde SVT att ligga lågt.

SVT1 sände ”Jag älskar mitt dragspel” klockan 20.00, mot ”Robinson” i TV4, ”Färjan” i Kanal 5 och "Top Model" i TV3.

SVT-dokumentären genererade 282.000 tittare, vilket kan jämföras med 1.090.000, 296.000 och 136.000 tittare för konkurrenterna. På SVT2 visades ”Vetenskapens värld”, som samlade 518.000 tittare.

Ratingen i procent i målgruppen 15-44 år klockan 20.00 blev för de fem största kanalerna:

TV4: 9,9

Kanal 5: 3,2

SVT2: 2,2

TV3: 1,4

SVT1: 0,5

Klockan 21.00 visade SVT1 dramaserien ”Lilyhammer”, som samlade 440.000 tittare. Samtidigt drog ”Aktuellt” 545.000 tittare på SVT2.

På TV4 genererade ”Dallas” 1.415.000 tittare klockan 21.00, på Kanal 5 samlade ”CSI NY” 205.000 tittare, och på TV3 drog ”Ensam mamma söker” 281.000 tittare.

Ratingen i målgruppen 15-44 år klockan 21.00 blev för de olika kanalerna:

TV4: 14,1

TV3: 3,3

Kanal 5: 2,5

SVT1: 1,9

SVT2: 1,8

Ratingen i procent visar hur stor andel av målgruppen i Sverige som tittade på programmet. Alla siffror kommer från MMS.

Läs också:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.