Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

SVT: "Avtalsbrott är mycket allvarligt"

Programchefen om smygreklamen i Road Runners produktioner: "Krävs stor ansträngning för att lyckas få till otillbörlig exponering i SVT".

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 28 Oktober 2016, 10:46
Uppdaterad: 28 Oktober 2016, 12:29

Ämnen i artikeln:

SVTRichard HerreySponsring

Som Dagens media tidigare berättat, så har smygreklam upptäckts i flera SVT-serier som produktionsbolaget Road Runner står bakom.

Flera företag och varumärken som förekommer i Road Runners produktioner, har betalat för att få synas i programmen.

SVT ligger nu i tvist med produktionsbolaget för kontraktsbrott.

Efter en rundringning avslöjade Kulturnyheterna att flera företag betalat för exponering i serien ”En Klassiker”

– Alla exemplen som redovisats är brott mot de avtal som ingåtts. Det är väldigt allvarligt, säger Mikael Österby, som är programchef på SVT.

Har det någonsin uppstått frågetecken i ert samarbete med Road Runner?

– Vi ställer alltid kontrollfrågor om finansiering och budget till alla produktionsbolag.

Mikael Österby uppger till till Vi på TV att SVT alltid sitter med i klippningen, och att det ändras och suddas i nästan alla produktioner.

Har ni behövt klippa och ändra mer i just Road Runners produktioner?

– Eftersom vi klipper i alla produktioner vi arbetar med har vi även klippt i produktioner från Roadrunner.

Vad tänker du om Road Runners arbetssätt?

– Avtalsbrott är mycket allvarligt.

Vad säger du till dem som tycker att det är märkligt att SVT inte noterat detta tidigare?

– Vi har ytterst rigorösa rutiner. Först ser vi till att utbilda de svenska producenter vi samarbetar med i vilka regler SVT och således även de har att följa. Sen diskuterar vi dessa regler om finansiering och exponering med produktionsbolaget före avtalsskrivning och produktion. Alla regler finns med i avtalet på ett mycket tydligt sätt och sedan under produktion ställer vi frågor om de fått hjälp eller ekonomiskt stöd från andra än oss. Vi diskuterar även budget och på slutet när det är dags för leverans är vi med i klippning. Så det krävs en allvarlig ansträngning för att lyckas få till otillbörlig exponering i SVT och avtalsbrott är ju rätt allvarligt. Han fortsätter:

– Enligt Rickard Herrey har produktionsbolaget ansträngt sig för att inte exponera loggor för uppenbart och SVT har inte känt till de olika varumärken som ”skulle exponeras” och då serien utspelar sig i en sportmiljö där det är naturligt och vanligt med massor av olika varumärken, var detta svårt att upptäcka.

Mikael Österby understryker att inga pengar som företag betalat för att synas har gått till SVT, utan till produktionsbolaget.

 

Ämnen i artikeln:

SVTRichard HerreySponsring

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.