Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

"Sveriges yngsta mästerkock" drog miljonpublik - "Welcome to Sweden" tappar

Publicerad: 4 juni 2015, 07:38
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:59

I går var det final av "Sveriges yngsta mästerkock" och "Welcome to Sweden" i TV4.


Ämnen i artikeln:

TV4

Tolvåriga Donya Absi från Uppsala tog hem segern i "Sveriges yngsta mästerkock" i i TV4 i går. Programmet sändes klockan 20.00 och totalt sågs finalen av 1 miljon tittare, enligt preliminära siffror från MMS. Ratingen i TV4:s huvudmålgrupp 15-64 år landade på 8,5 procent och tittartidsandelen blev 31,3 procent.

– Glädjande och rättvisa siffror. Vi är mycket nöjda med hela produktionen och tar redan nu nya tag med nästa säsong. Ansökningarna har börjat trilla in och vi är väldigt sugna på att få träffa nya små mästerkockar från hela landet, säger Hans Abrahamsson, exekutiv producent för programmet till Dagens Media.

Jämfört med säsongspremiären av matlagningsprogrammet, som produceras av Meter, har tittandet ökat.  Då bänkade sig 815 000 tittare framför tv:n för att se minikockarnas comeback i rutan.

Det är också en ökning från förra säsongens final då "Sveriges yngsta mästerkock" sågs av 835 000 tittare.

Mellan 21.00 och 22.00 i samma kanal sändes de två sista avsnitten av Greg Poehlers amerikansk-svenska humorserie "Welcome to Sweden". Programmet som har brottats med vikande tittarsiffror under den andra säsongen sågs av 580 000 tittare, enligt preliminära siffror för MMS. Ratingen i TV4:s huvudmålgrupp var 6,5 procent och tittartidsandelen 20,4.

Säsongspremiären av "Welcome to Sweden" sågs av 722 000 tittare, enligt MMS. Förra årets säsongsfinal sågs av 693 000 tittare, vilket kan jämföras med premiären som sågs av hela 1 695 000 personer.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev