Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Sveriges Oprah ska öka tittandet med twitter

Publicerad: 14 September 2009, 04:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Med sociala medier och en puff i ”Nyhetsmorgon” varje dag ska Malou von Sivers vinna fler tittare till sitt program ”Efter tio”.


– Många tittare är föräldralediga så vi börjar med temat curlingföräldrar. Jag undrar vad som har hänt fem år efter serien ”Curlingföräldrar” som jag gjorde tillsammans med Lennart Ekdal, berättar Malou von Sivers.

Det är många som vill ha hennes uppmärksamhet inför säsongsstarten. Att få till en intervju har inte varit helt lätt. När vi pratar tredje gången lovar hon att svara på frågor samtidigt som hon sitter i sminket.

– Det är alltid så mycket innan. Det känns kul och lite stressigt. Vi har jobbat intensivt med programmet en månad, säger hon.

Ett mål den här gången som programmet sänds är att nå ut till fler. Hittills har 187 000 tittare i åldrarna 3-99 år i genomsnitt följt programmet. TV4:s tittarandel under sändningarna av ”

Efter tio” har varit ungefär 35 procent, enligt MMS. För att öka tittarsiffrorna använder sig programmet nu av sociala medier som Facebook, bloggar och Twitter.

– Huvudmarknadföringen är programmet själv och varje dag har jag en puff i ”Nyhetsmorgon”. Men vi experimenterar kring de sociala medierna. Inför att vi ska ha med ”Coco – livet före Chanel” i filmklubben går vi exempelvis ut i modebloggar. Det är ett otroligt brus och därför måste man hitta alla möjliga metoder, gerillametoder. 

Filmklubben är ett av flera stående inslag i ”Efter tio”. Ett annat är bokklubben, något som Malou von Sivers inte är ensam om att ha i ett program. Vissa har gjort jämförelser med Oprah Winfrey. Hos henne blandas bokklubbar med kampanjer och teman.

– Jag kan känna igen mig i hennes nyfikenhet och att engagemanget inte tar slut. Framgången hindrar inte henne från att fortsätta att vara nyfiken och det kan jag känna igen mig i.

För att förbättra programmet har Malou von Sivers varit i USA och England och besökt program som liknar hennes eget. Där är de bra på tilltalet och att gå från djupt allvar till lättsammare ämnen, tycker hon.

– Samtidigt jobbar programmen mycket med framåtrörelse och presenterar kommande gäster på olika sätt. Det har jag tagit med mig hem.

I ett program som ”Efter tio” har gästerna stor betydelse. När Malou von Sivers ska beskriva vilken gäst som har överraskat mest kan hon inte riktigt välja. Personer som hittar varandra över gränserna kan överraska och oväntade konstellationer. Många av gästerna har också berättat om känslosamma saker.

– Man känner direkt när det blir stark och bra tv. Jag har aldrig varit med om att någon har ångrat sig. Det är många som berättar starka och laddade historier. Man kan aldrig intervjua en person som är mitt i något sådant. Den måste ha kommit ut på andra sidan först och då blir det ofta väldigt bra.

Drömgästen är bland andra Aung San Su Kyi, oppositionsledaren i Burma. Henne har Malou von Sivers intervjuat tidigare och skulle gärna träffa igen.

– Jag undrar hur hon orkar och vad som driver henne. Hon är en kvinnlig Mandela på något sätt och ger aldrig upp.

Som för många andra journalister står en intervju med president Barack Obama högt upp på önskelistan.

– Det vore väldigt roligt men det kräver mycket jobb för att det ska bli så. Trägen vinner.

Att göra ”Efter tio” är ett intensivt arbete. Under hösten kommer tittarna att kunna se 50 program av produktionen. När säsongen är slut påbörjas arbetet med att planera nästa.

Hur orkar du?

– Det var på gränsen i våras. Hur länge jag orkar vet jag inte, men det är roligt, säger hon.

Camilla Olsson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.