Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Sveriges Annonsörer rasar mot utökad reklamskatt

Publicerad: 19 mars 2014, 12:53
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:44

Miljöpartiets riksdagsledamot Annika Lillemets vill utöka reklamskatten. Det får Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson att slå tillbaka.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Annika Lillemets vill att reklamskatten ska omfatta även tv, radio och internet, som idag är undantagna från reklamskatt.

I ett pressmeddelande menar Sveriges Annonsörers Anders Ericson att förslaget är ”oöverlagt”. Redan 2002 togs ett beslut om att avveckla skatten.

– Reklamskatten, som borde kallas ”tidningsskatten”, slår redan nu hårt mot de medier som finansieras av annonsintäkter. Om vi går emot Riksdagens redan fattade beslut och utökar skatten kommer detta knappast att leda till en ökad och bättre journalistik, snarare tvärtom. I stället borde vi underlätta för de redan hårt utsatta tidningarna att nå ut med sina nyheter, och den största intäkten för detta är just annonsering, säger Anders Ericson i pressmeddelandet.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News