Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Sveriges Annonsörer och TV4 i globalt samarbete kring gemensam mätvaluta

Publicerad: 8 Oktober 2019, 12:25

Hanna Riberdahl, vd för Sveriges Annonsörer.

Sveriges Annonsörer och TV4 tar nu ytterligare ett kliv för att närma sig en ny branschgemensam mätstandard.


Branschen har länge efterlyst en ökad transparens och en gemensam standard när det kommer till hur man kan mäta alla medieinvesteringar – oavsett media. Detta för att underlätta för medieköpare. 

Sveriges Annonsörer har tillsammans med TV4 gått med i det globala initiativet Cross Media Measurement som drivs av World Federation of Advertisers (WFA) för att anpassa denna standard till den svenska marknaden.

– I dagens snabbt växande medielandskap med förändrade beteenden där man tittar på flera skärmar och plattformar måste även mätningarna följa med. Då flera företag utvecklar egna lösningar i ett försök att lösa en del av ekvationen, blir det allt tydligare att gemensamma standarder är ett mycket bättre alternativ, säger Malin Häger, försäljningsdirektör för TV4. 

WFA arbetar med att fram en global tvärfunktionell standard för mätningar som kommer att täcka alla medieslag. Med på tåget är flera stora, globala aktörer som Mastercard, Procter & Gamble, Unilever, Google, Facebook och Twitter samt MRC som sätter mätstandarder för digitala medier.

Nästa steg blir att Sveriges Annonsörer ska sätta ihop ett projektteam och en kommitté som ska driva frågan även på lokal nivå samt ska försöka hitta en samsyn hos alla berörda. Frågan blir, enligt Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl, prioriterad nästa år.

– Under 2020 kommer frågan om Cross Media Measurement vara ett av våra prioriterade initiativ. Vi ser idag att det finns stora problem för köpare av medieutrymme att få en klar bild av skillnaderna mellan olika mediekanalers kvalitet och risker. Vi ser Cross Media Measurement-initiativet som ett viktigt verktyg för att ge köparen en klar bild av den medieeffekt som efterfrågas för marknadsinvesteringarna, säger Hanna Riberdahl, som kommer att berätta mer om deras lokala initiativ längre fram.

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev