söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Sverigedemokraterna anmäler egna filmen

Publicerad: 28 augusti 2010, 14:08
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41

Sverigedemokraterna vill ta reda på om den reklamfilm som TV4 stoppade bryter mot lagen.


MS

Martin Schori


 

 

– TV4:s agerande har passerat anständighetens alla gränser och för närmast tankarna till stater som Vitryssland, säger partiledaren Jimmie Åkesson i ett pressmeddelande.

Strax efter att Sverigedemokraterna presenterade sin reklamfilm inför valet kom - det kanske inte helt oväntade - beslutet att TV4 inte vill visa den.

– Vi anser att det finns risk för att vi bryter mot lagen om den visas. Det har vi berättat för Sverigedemokraterna och bett dem att komma in med en ny film, sa kommunikationsdirektören Gunnar Gidefeldt till Dagensmedia.se.

En förklaring som Sverigedemokraterna inte köper. Nu anmäler man sin egen film till Justitiekanslern.

- Påståendena om att vår reklamfilm skulle bryta mot lagen ser vi som personligt och politiskt motiverat trams från Jan Scherman och TV4:as sida. Det är en fullständigt orimlig tanke att det skulle kunna utgöra ett lagbrott att inför ett val påpeka, och i bildspråk visa, att statens resurser inte är oändliga, att politik därför handlar om prioriteringar och att vi hoppas att väljarna skall lägga sin röst på ett parti som prioriterar de äldres välbefinnande framför en fortsatt kostsam massinvandring, säger pressekreteraren Erik Almqvist i ett pressmeddelande.

Partiet kräver dessutom en ursäkt av TV4-Gruppens vd Jan Scherman "om, eller snarare när" JK har friat reklamfilmen.

Sverigedemokraterna passar också på att anmäla TV4 till Granskningsnämnden. Anledningen är att kanalen visat en dokumentär som enligt partiet var "osaklig propaganda", samt att Jan Scherman givits "stort utrymme att oemotsagd smutskasta Sverigedemokraterna" i Nyhetsmorgon.

Efter TV4:s beslut att stoppa filmen var det många som spekulerade i att partiet hade räknat med att nobbas av kanalen.

– Filmen är helt klart en medveten provokation. Den är utformad för att den skulle bli stoppad. På det här sättet får Sverigedemokraterna ut sitt främlingsfientliga budskap till flera miljoner svenska väljare och det blir dessutom billigare än att sända filmen i TV4, sa Westander-vd:n Patrik Westander  till Dagensmedia.se igår.

Filmen har i skrivandets stund runt 42 000 visningar på Youtube.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev