Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Svenskt drama hett på Mipcom

Mipcom 2018. Nordiska produktioner fortsätter att vara ett hett samtalsämne. Nu har intresset spridit sig till områden som drama. "När vi levererar program i världsklass som är unika finns det ett stort intresse för svenska produktioner", säger Peter Nyrén på SVT.


Publicerad: 21 Oktober 2018, 07:08
Uppdaterad: 21 Oktober 2018, 07:08

Ämnen i artikeln:

SVTTV4

Mipcom i Cannes. Foto: S. d'Halloy/Image & Co.

Drama är en tung trend inom både linjär tv och hos digitala streamingtjänster. Nu mer än någonsin. Men bredvid hypade titlar som "Les Miserables", "Project Blue Book", som bygger på amerikanska militärens hemliga utredning av UFO-fenomen på 50-60-talet, och "Världarnas krig" som baseras på H G Wells bok växer intresset för svenskt och nordiskt drama.

I år är det inte enbart Scandinavian true crime som gäller på årets tv-event utan även påkostade dramaproduktioner som SVT:s "Vår tid är nu". Ett annat exempel är "Hidden" med Izabella Scorupco från Viaplay/TV3 – ett psykologiskt drama med övernaturliga inslag som visades under mässan.

– Vi tror att den kan ha ett internationellt intresse så det blir spännande att se, säger Nanna Mailand-Mercado, Head of Nordic Originals på Viaplay.

Det förändrade medielandskapet med ett växande utbud av streamingtjänster har öppnat upp intresset för även icke-engelskspråkiga serier, ett exempel är spanska "The Pier" om en kvinna som efter sin makes självmord upptäcker att han levt ett dubbelliv. Det gör att även nordiska serier vinner terräng.

– Tidigare var allt amerikanskt, men nu ser vi hur många andra länder kommer fram som Indien och Ryssland. Drama är inte längre från en specifik del av världen. Genom OTT kan serierna finnas hos streamingtjänster under lång tid och då hittar publiken även till icke-engelskspråkiga program. Det blir mer diversifierat, säger brittiske journalisten och Mipcom-veteranen Andy Fry.

Nanna Mailand-Mercado på Viaplay menar att ett bra innehåll håller över landsgränserna. Hon tar som exempel danska serien "Friheden" (på engelska Pros and cons). Den handlar om ett gift par som tidigare varit storsvindlare och bedragare men numera lever ett lugnt familjeliv i Köpenhamn ända tills det förflutna hinner ikapp dem.

– Den har ett skandinaviskt perspektiv men det är en universiell historia som vi tror kommer att locka publiken. Och det är viktigt. Jag såg att Canneseries (Cannes International TV Series Festival ett event som anordnas i april på Miptv, red anm.) just nu håller på att kolla på vad som kommer från Norden. Det finns ett stort intresse.

Public service-bolagen ser samma trend, att intresset för skandinaviskt drama ökar.

– Det är en stor efterfrågan nu. För 16 år sedan var Sverige och Skandinavien hetare när det gällde format och nya programidéer som inte var drama. Sedan kom "Bron", "Midnattssol" och flera andra svenska dramaserier och den vågen fortsätter och blir bara större och större, säger Peter Nyrén, programbeställare på SVT.

SVT:s säljportfölj nere i Cannes innehåller förutom drama framför allt dokumentärer och barnprogram.

– Samtidigt har vi flera program som blir uppmärksammade, som "Grotesco" som vann Guldrosen i Berlin, då kan man plötsligt sälja något som känns väldigt svenskt men som funkar utomlands, säger Peter Nyrén.

Han får medhåll av försäljningschefen Paulette Rosas Hott, som bland annat berättar att julkalendern "Selmas Saga" gått bra och sålts till både Frankrike och Nederländerna där den ska dubbas. Liksom flera dokumentärer, bland annat "Fallet Kevin".

– Det tar sin tid att få våra program att flyga internationellt men när de väl gör det är det jättespännande. Vi försöker plocka upp de program vi sänder till den svenska publiken som vi tror kan fungera internationellt. En succéhistoria är "Livet börjar vid hundra", en historia om en dam i Sverige som omfamnas av hela världen. Alla blev förälskade i Dagny.

Dramaproduktioner till trots så är det flera svenska kriminalserier som det talas om på Mipcom. Två av dem är "Sthlm Rekviem" (på engelska Kristina Ohlsson’s Sthlm Requiem) som säljs av ZDF för C More/TV4 och "Dirigenten" (Moscow Noir) som baseras på Camilla Grebes och Paul Leander Engströms bok.

– Vi har gjort mycket crime, men breddar oss mer med fler genrer. "Dirigenten" och "Sthlm Rekviem" är två titlar som det visas stort internationellt intresse för, säger Niklas Vestberg, ansvarig för format och omvärldsbevakning på TV4, och forsätter:

– Skandinavien har ett väldigt gott rykte, det vi gör blir bra. Dessutom ser branschen att programmen som görs i Norden blir bra produktioner kvalitetsmässigt.

Ninna BengtssonFrilans

Ämnen i artikeln:

SVTTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.