Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Svensken som styr Hollywood

Publicerad: 2 september 2010, 04:04
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

HOLLYWOOD. Svenske doldisen Tomas Jegeus, 47, är en av Hollywoods tyngsta makthavare. Regissörer och producenter som Kiefer Sutherland, Ridley Scott och Ang Lee vädjar ofta till den ödmjuke svensken om hjälp.


Han är chef för Fox internationella filmlanseringar och involverad i storfilmer redan från manusstadiet.

- Allt jag läste då jag studerade filmvetenskap var lögn, säger Tomas Jegeus.

Sedan sex år tillbaka bor Tomas Jegeus i Los Angeles. Svensken studerade filmvetenskap på universitetet och där efter marknadsföring på RMI-Berghs.

Efter ett år som marknadschef på SF i slutet av 1980-talet värvades han till Fox London-kontor där han kom att verka som marknadschef för England i sex år.

– Sedan blev jag marknadschef för Fox i Asien och Australien, berättar Tomas när han tar emot oss på kontoret på Fox Studios i Los Angeles.

Efter tre år i Hong Kong värvades Tomas Jegeus till UIP i London, men sedan drygt fem år tillbaka är han co-president på Fox “International Theatrical Distribution”. Co-president innebär att Tomas och en kollega till ansvarar för Fox Studios alla internationella lanseringar.

Svensken är involverad redan på idé- och manusstadiet och framför honom på skrivbordet ligger en trave med manus som ska läsas igenom.

– Ibland skummar jag lite om jag märker att det inte håll er, men jag försöker läsa hela manus, säger Tomas, som har ett genuint filmintresse i botten.

– Men allt jag läste då jag studerade filmvetenskap var lögn, där framställdes Hollywood på ett helt felaktigt sätt. Folk i branschen här har ett äkta intresse för att göra så bra film som möjligt till en så bra budget som möjligt. Det finns så många fördomar om Hollywood som inte stämmer.

Just budgetfrågor är en viktig del av Tomas Jegeus jobb, han och hans kolleger får bedöma vilka manus som kan tänkas hålla för en internationell lansering och kommer även med kommentarer och synpunkter kring vilka skådespelare som ska rollbesätta filmerna.

– En genre som är väldigt stark i USA men har svårt att slå internationellt är komedi. Humor är väldigt kulturellt betingat och det kan vara svårt att översätta det till olika länder. I sådana fall ska det vara en mer fysisk humor som är universell.

Utifrån filmens potential läggs sedan marknadsföringsbudgeten för filmen.

Rekordfilmen är såklart ”Avatar” – världens mest inkomstbringande film någonsin.

– Internt sa vi att vårt mål var att ”Avatar” skulle bli den allra största någonsin. Men vi sa det skämtsamt, vi trodde aldrig det skulle hända, ler Tomas.

I dag kan han konstatera att skämtet slog in. ”Avatar” har spelat in 2 miljarder dollar på den icke-amerikanska marknaden, att jämföra med ”Titanic” som drog in 1.2 miljarder dollar.

– Ibland blir det helt fel, men det är ju bra om det blir fel åt rätt håll.

Tomas och hans kolleger på den internationella sidan slogs för att Fox skulle genomföra högriskprojektet ”Avatar” då man var övertygade om att den skulle fungera.

Just nu kämpar Tomas för en film som bygger på den kända boken ”Life of Pi”i regi av prisbelönte regissören Ang Lee.

– Ang Lee har lierat sig med mig och mina kolleger, så får vi föra striden för att filmen verkligen ska bli av. Den kommer bli dyr att genomföra, minst 100 miljoner dollar, men jag är säker på att den kommer gå bra, speciellt internationellt.

Kiefer Sutherland är en annan producent som förstått att det kan löna sig att få svensk en med på båten. ”24”-stjärnan arbetar just nu för att Fox verkligen ska göra en långfilm av ”24” och Tomas tror på projektet.

– Vi har även en vild idé om att göra tre filmer som ska gå under namnet ”6” där varje film är två timmar lång och utspelar sig i realtid. Om man släpper alla filmerna under ett år och lanserar den första på dvd samtidigt som den andra i serien kommer ut kan det bli en bra affär, säger Tomas och tillägger att själva manusarbetet med en sådan film är ytterst svårt.

– Ja, det är redan svårt nog att beskriva 24 timmar i realtid.

Det händer såklart att Tomas Jegeus missar en del pärlor. Sandra Bullock Oscars-belönades för sin huvudroll i ”Blind Side” – en film som Tomas avrådde Fox från att producera.

– Ja, ha, ha, men till mitt försvar får jag säga att ”Blind Side” inte har gått så bra internationellt, vilket är mitt ansvarsområde. Och när jag tackade nej var det tänkt att Julia Roberts skulle ha huvudrollen. Men det är klart att vi skulle ha gjort den, den har trots allt spelat in 250 miljoner dollar.

Han understryker vikten av genomarbetade manus och tror att svensk film kan bli bättre på det området. En bok han rekommenderar är ”Save the cat” av manusförfattaren Blake Snyder.

– Där står allt du behöver veta om hur du skriver ett manus.

– Och ibland mår filmer bättre av att tas ifrån regissören till en viss del, många filmer blir bättre om man gör dem lite kortare, men för en regissör kan det vara svårt att leva upp till ”kill your darlings”, säger Tomas, som trots sin maktposition ger ett ödmjukt intryck. Han kommer från förorten

Bredäng utanför Stockholm och åren i den internationella filmbranschen har inte fått honom att förhäva sig. När väl produktionsbeslutet är fattat startar det omfattande jobbet med att marknadsföra filmerna. De senaste två åren har Fox lyckats skära i kostnaderna för att lansera en film.

– Ja, vi har gått igenom en kulturförändring. Ett av problemen var att marknadsföringskostnaderna hade ökat för mycket. Vi har spenderat för mycket pengar på marknadsföring. Därför försöker vi bli smartare i samband med releaser. Vi jobbar till exempel med promotionpartners. I samband med premiärerna på ”Ice age 3” och ”Avatar” samarbetade vi med McDonalds.

– Vi har skurit bort mycket dagspress. Tv och utemedier funkar bäst. Vi jobbar även med internet och det fungerar bra både vad avser annonsering och pr. Det är dock svårare att mäta effekten av det vi gör på internet jämfört med tv, där ser vi mer ett direkt resultat av vår annonsering, säger Tomas Jegeus.

Fox marknadsavdelning mäter kontinuerligt kännedomen och intresset kring film erna som lanseras och anpassar fortlöpande sina medieval ut ifrån det. 90 procent av mediebudgeten spenderas innan filmen går upp på biograferna.

– Sedan är det ”word of mouth” som gäller. Men “Avatar” fortsatte vi lansera då vi märkte att vi efter att filmen haft premiär kunde nå föräldrar, och på så sätt fick vi en familjemålgrupp, säger Tomas och berättar att han och hans kolleger var övertygade om att ”Avatar” skulle bli en familjefilm men att man inte försökte sälja in den som familjefilm innan den gått upp på biograferna.

– De flesta föräldrar trodde att det var en våldsam film innan den gick upp, men sedan insåg man att den hade andra värden.

Tomas Jegeus maktposition på Fox har stärkts genom åren – numera är den internationella filmmarknaden för amerikanska filmer dubbelt så stor som den inhemska marknaden. För tio år sedan var förhållandet det omvända.

– Ja, i och med detta är vi verkligen med från ax till limpa. Vårasynpunkter är vikt iga.

En annan marknad som blivit allt viktigare för filmbolagen är dvd-marknaden. En film som floppat på bio kan ofta räddas hem ekonomiskt tack vare dvd-försäljning.

– Dvd är fantastiskt. Utan dvd-försäljningen hade vi inte haft så bra ochpåkostade filmer som vi har i dag, säger Tomas Jegeus, som både har ett yrkesmässigt och genuint intresse av att följa svensk film.

– De lokala marknaderna har blivit intressantare. Jag tittar på vilka filmer som görs i Sverige, tyvärr görs ju filmer som ”Göta Kanal 3”, men en filmsom ”Bröllopsfotografen” är ju riktigt bra. ”Snabba cash” var bra men liteför lång, hade den gjorts i USA hade den varit tio minuter kort are.

Staffan Erfors

brandarena@almatalent.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev