Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Rörligt

Svenskarnas önskemål: Tv i 5D

49 procent av svenskarna tittar helst på serier. 23 procent undviker nyheter och sociala medier för att slippa spoilers och 17 procent önskar tv i 5D med smak, lukt och känsel. Det visar Boxers kartläggning av svenskarnas tv-vanor.


Publicerad 2016-11-24 06:30

Ämnen i artikeln:

Boxer

Dela artikeln:

Svenskarna vill ha tv-underhållning i olika skärmar, seriemaraton och program som sammankopplas med sociala medier. I framtiden drömmer många om tv i 5D, virtual reality och upplevelser genom hologram. Det visar Boxers årliga tv-rapport där 2 840 svenskar svarat på frågor om tv-vanor och tittande.

Knappt hälften av alla svenskar har fler än fem skärmar hemma och 88 procent äger en smartphone. Men bara en procent föredrar att titta på tv i mobilen, enligt undersökningen. En av sex svenskar följer eller deltar i diskussioner på sociala medier samtidigt som de ser på tv.  Åtta procent drömmer om ett liv framför kameran.

– Vi går mot en allt mer digitaliserad vardag, något som också sätter prägel på hur vi tar del av program och serier. Inom några år kommer våra tv-vanor se helt annorlunda ut jämfört med idag och det gäller därför att hänga med och anpassa tjänsterna efter tittarnas önskemål. Det ställer höga krav och innebär en spännande utmaning för oss som leverantör, säger Elisabet Åkerhielm, marknadschef på Boxer.

När svenskarna spanar framtid önskar de virtual reality, 5D-upplevelser med smak, lukt och känsel – och hologram-tv.

Fakta från rapporten

23 procent undviker sociala medier och nyheter för att undvika spoilers.20 procent tittar bara på tablå-tv.46 procent har fler än fem skärmar i hemmet.49 procent tittar helst av allt på serier.88 procent äger en smartphone, men bara en procent föredrar att titta på tv i den.10 procent vill att tv-innehållet styrs av deras sociala medier.8 procent drömmer om att medverka i ett tv-program.17 procent önskar sig tv i 5D med smak, lukt och känsel.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.