Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Svenska MTV-huset leder Europa

MTV Networks byter namn och sjösätter en nordeuropeisk omorganisation. Dagensmedia.se kan berätta att Stockholm blir huvudkontor ”Youth & Music” med Mattias Behrer som chef.

Synnöve Almer


Publicerad: 19 September 2011, 10:20
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:57

Ämnen i artikeln:

MTVComedy CentralNickelodeon

Det händer mycket på MTV Networks i norra Europa. För en månad sedan kunde dagensmedia.se rapportera att MTV Networks vd Lars Mossing lämnar bolaget efter fyra år. Andrea Sahlgren har tagit över det nordiska ansvaret för distribution och försäljning, medan ansvaret för mediekoncernens kanal-varumärken har förflyttats till en central organisation.

Nu står det också klart att Stockholmskontoret blir koncernens nordeuropeiska huvudkontor för bolagets varumärken inom ”Youth & Music”, det vill säga MTV, VH1 och TMF.

MTV:s nordeuropa-chef Mattias Behrer får ta hand om flera kanaler när han blir ny chef för "Youth & Music". Han fortsätter samtidigt som global marknadschef för MTV.

– Att MTV Networks kärnverksamhet "Youth & Music" placeras i Stockholm är ett stort erkännande från moderbolaget. Det är Viacom International Media Networks största varumärkesdivision. Jag vill inte spekulera i vad som händer i framtiden, men detta är en offensiv satsning och vi kommer expandera och nyanställa, kommenterar han i ett mejl till dagensmedia.se.

Övriga kanalvarumärken delas in i ”Kids & Family” och ”Comedy”, som ska skötas från nya huvudkontor i Berlin respektive Amsterdam. Förändringarna innebär neddragningar i Belgien och eventuellt även i Nederländerna, medan Stockholms-kontoret får förstärkning.

Här kommer avdelningarna för marknad och kommunikation, program och inköp, creative direction, analys, digitala medier och "music & talent" stärkas upp, enligt Mattias Behrer.

MTV Networks North passar också på att byta namn till Viacom International Media Networks North, VIMN North, ett namn som bättre speglar mediehusets bredd och Viacoms ägarskap.

Förutom tre nya huvudkontor på innehållssidan i norra Europa renodlar koncernen sina försäljningskontor i nio länder.

– Det stärker vår konkurrenskraft och vårt arbete med att identifiera och ta oss an nya kommersiella utmaningar, säger Peter von Satzger, informationschef för VIMN i Norden och kanalchef för Comedy Central.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.