Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

SvD och Aftonbladet gör tv ihop

Journalisterna bakom Ekonomistudion; Katarina Hugo, redaktör, Patricia Hedelius, reporter, Samantha Coard, programledare och Joel Dahlberg, reporter. Infälld Håkan Montelius, programledare. Foto: Tomas Oneborg.

SvD Näringsliv gör ekonomi-tv tillsammans med Aftonbladet.


Publicerad 2017-09-07 12:32
Uppdaterad 2017-09-07 12:32

Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Dela artikeln:

SvD Näringsliv och Aftonbladet gör gemensam sak med ett nytt ekonomiprogram. Det är det allra första tv-samarbetet mellan Schibstedkollegorna.

Bonnier-konkurrenterna Dagens Industri och Expressen har sedan tidigare en gemensam tv-satsning med bland annat ekonomiprogrammet Börsmorgon.

– Aftonbladet TV är bäst i Sverige på sin sak så det känns logiskt att göra detta tillsammans. Samtidigt är det ett naturligt steg för oss att även leverera landets vassaste näringslivsjournalistik rörligt, säger Daniel Kederstedt, chef för SvD Näringsliv, till Dagens Media.

Programmet får namnet Ekonomistudion.  Till programledare har Samantha Coard, som tidigare har arbetat på bland annat TV4 och EFN, och Håkan Montelius med förflutet på bland annat SVT, TV4 och Aftonbladet TV, rekryterats.

Ekonomistudion ska sändas hos både SvD och Aftonbladet, men spelas in i Aftonbladets tv-studio.

Hur många tittare hoppas ni på?

– Det är lite svårt att säga. Marknaden är fortfarande i sin linda, men vi tror att vi kan tilltala många och vara väldigt rätt. Det kommer att finnas något för alla. Dessutom kommer vi att satsa på att snarare skjuta ut segment av programmet än att få användare att titta på programmet i sin helhet.

Några sponsorer har Ekonomistudion ännu inte.

– Vi håller på och arbetar med samarbetspartners, men det är inget som är klart idag. Men video är en spännande marknad och vi ser att annonsörerna börjar ta webb-tv på allvar och tänka till kring sin annonsering – det är ju inte samma sak som att gå linjärt, säger Daniel Kederstedt.

Ekonomistudion har premiär om cirka två veckor. Programmet ska sändas varje vardagsmorgon.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.