Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Svag start för ”Så mycket bättre”

Publicerad: 21 Oktober 2019, 10:50

Bland de tidigare medverkande som kommer tillbaka under jubileumssäsongen finns Miss Li, Petter och Magnus Uggla.

Årets premiär av ”Så mycket bättre” sågs av något fler än 2018, men betydligt färre än åren dessförinnan.


Ämnen i artikeln:

TV4

I helgen var det premiär för TV4:s flaggskepp ”Så mycket bättre”.

Under årets upplaga, som är den tionde i ordningen, återkommer artister som tidigare har medverkat i programmet. I premiäravsnittet var Petter, Magnus Uggla, Miss Li, Orup, Jill Johnsson, Petra Marklund och Timbuktu med.

Men intresset för jubileumssäsongen var svagt hos tv-publiken. Linjärt följdes premiäravsnittet, som sändes klockan 20.00 till 22.00, av 1 660 000 tittare. Det enligt siffror från MMS. Tittartidsandelen i TV4:s huvudmålgrupp 15–64 år låg på 62 procent och ratingen på 14,5 procent.

Linjär-tv-siffran är något bättre är förra året (1,6 miljoner), men betydligt sämre än 2017 och 2018 då premiäravsnittet sågs av 1,9 miljoner respektive 2,2 miljoner.

Fredrik Arefalk, kanalchef på TV4 och C More Film och serier, är dock nöjd med totalsiffrorna från helgen som helhet:

– Förra veckans starka tittande kröntes med en succéhelg på TV4, TV4 Play och C More. Så mycket bättre, som hade premiär i lördags, har hittills setts av nästan två miljoner tittare –  en starkare start än förra säsongen och ett bevis på att en jubileumssäsong uppenbarligen satt helt rätt. Solsidan bänkar Sverige med förstklassig humor, och har sedan söndagskvällen setts av över 1,7 miljoner tittare och fortsätter ticka uppåt. Hellenius hörna lockade 1,2 miljoner tittare så David Hellenius är därmed programledare för Sveriges just nu största talkshow, säger han i en kommentar.

 

Här är premiärsiffrorna (linjärt) mellan 2014 och 2019 (Tittarsiffra/tittartidsandel/rating):

2019: 1,7 miljoner/62 procent/14,5 procent

2018: 1,6 miljoner/58,2 procent/14,7 procent

2017: 1,9 miljoner/62,4 procent/20,1 procent

2016: 2,2 miljoner/62 procent/23,4 procent

2015: 1,8 miljoner/52,5 procent/19,4 procent

2014: 2,3 miljoner/Ej jämförbart då målgruppen 15–64 år inte fanns 2014

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev