Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Svag höststart för Kanal 5

Publicerad: 19 September 2013, 12:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:33

Kanal 5 har haft en motig första höstvecka och får se sig omsprungna av konkurrenten TV3.


Ämnen i artikeln:

SBS TVMTG TVKanal 5TV3TV4

Hösten har börjat svagt för Kanal 5. Från 1-9 september i år hade kanalen en tittartidsandel på 10,6 procent i huvudmålgruppen 15-44 år, enligt siffror från MMS, där allt tittande – även det tidsförskjutna – har fångats upp. Där får Kanal 5 se sig slagna av konkurrenten TV3 som har en andel på 10,9 procent i samma målgrupp.

Under samma period förra året låg Kanal 5:s tittartidsandel i huvudmålgruppen på 11,6 procent, jämfört med 10,6 procent för TV3.

– Jag förstår inte grunden till att titta specifikt på den första till den nionde men hade man lagt till en dag till så visar konsoliderande data från MMS att andelen för Kanal 5 är 11,8 och 10,8 för TV3, säger Dan Panas, presschef på SBS Discovery.

Hände det något speciellt den 10:e?

–  Ja det 10:e hade vi landskamp så det är självklart att det påverkar men man borde titta på en längre sammanhängande period. För perioden 1-18 september är – för din jämförelse – är tittartidsandelen för Kanal 5 10,8 mot 10,2 för TV3. Siffrorna visar säkert något för någon men jag förstår inte varför just dagarna 1-9 september skulle vara relevant.

TV4 ökar sitt försprång från en tittartidsandel på 16 procent i Kanal 5:s huvudmålgrupp 1-9 september 2012, till 17,2 procent under samma period i år.

Även i sin egen huvudmålgrupp, 12-59 år, stärker TV4 greppet. De senaste siffrorna visar en tittartidsandel på 18,9 procent, vilket kan jämföras med 17, 9 under samma septemberdagar förra året.

TV3 ökar tittartidsandelen något i sin huvudmålgrupp 15-49 år, från 10,3 procent till 10,6 procent. Under den mätta perioden förra året hade Kanal 5 en större tittartidsandel än TV3 i TV3:s huvudmålgrupp. I år visar siffrorna det motsatta. 

Som Dagens Media tidigare har berättat har Kanal 5 bland annat haft stora problem med det nya programmet ”De dejtbara”, som bara har lockat lite drygt 100 000 tittare på torsdagarna.

Dessutom har Filip & Fredriks ”Breaking news” inte levt upp till kanalens förväntningar.

Siffrorna i tabellen till höger avser tittartidsandelar 1 september-9 september jämfört med samma period 2012.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SBS TVMTG TVKanal 5TV3TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.