Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Succéstart för Solsidan

Publicerad: 17 Januari 2011, 07:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

Säsongspremiären av Solsidan drog hela 2,5 miljoner tittare till TV4.


Efter den första säsongen valde TV4 att flytta "Solsidan" från fredagar efter ”Let’s dance” till söndagar klockan 20.00, där Parlamentet tidigare låg.

Igår kväll var det premiär för säsong två - och programmet drog hela 2 530 000 tittare, enligt preliminära siffror. Ratingen i TV4:s huvudmålgrupp blev hela 29,4 medan andelen 59,7. 1840 000 tittare såg premiären för den första säsongen.

– Det är historiska siffror, både för TV4 men också för komedigenren, säger Åsa Sjöberg.

Förutom två "Let's dance"-avsnitt och sport är det TV4:s högsta tittarsiffra på hela 2000-talet, säger hon.

– Solsidan har fångat bilden av Sverige 2010, vi kan alla känna igen oss, säger Åsa Sjöberg.

Kommer ni kunna hålla den här nivån?

– Det både hoppas och tror jag. Jag tror svenska folket visat sin kärlek till Solsidan, de vill inte missa en minut.

TV4 har nu fler humorserier på gång.

– Vi kommer fortsätta satsa på humor, vi har flera serier under utveckling. Det är kul att den här genren är så stor, säger Åsa Sjöberg. 

Humorserien gick bland annat upp mot "Minuten" i SVT1, vars tittarsiffror gick kraftigt bakåt. I går såg 1 085 000 tittare programmet, jämfört med 1 545 000 förra veckan.

"Solsidan" samproduceras av FLX och Jarowskij och har även förhandsvisats i TV4 Play Premium. Serien har, som dagensmedia.se tidigare avslöjat, sålts till USA. 

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.