Studie: Webb-tv större än linjär-tv

2018-02-15 09:46  

Webb-tv tar ett allt hårdare grepp om det totala tittandet. För första gången är den uppskattade tittningen av webb-tv större än linjär-tv, enligt Playads rapport. Samtidigt finns det en typ av tittande som fortfarande står sig starkt linjärt – nämligen sportevenemang.

För tredje gången kartlägger Playad tillsammans med analys- och undersökningsföretaget Inizio tittandet på rörlig bild online och offline. Tanken är att undersökningen ska fungera som ett komplement till befintliga undersökningar.

Syftet är att ta reda på hur konsumtionen av rörlig bild ser ut, hur lång tid man tittar, hur många det är som tittar och vilka preferenser man som tittare har.

Den egenuppskattade konsumtionen av rörlig bild online har fördubblats sedan 2014. Nu ligger konsumtionen på 63 minuter per dag. Samtidigt minskar tv-tittandet jämfört med föregående år, till 54 minuter per dag.

– 2017 är första gången som rörlig bild online är större än den egenuppskattade konsumtionen av vanlig tv. Vi ser för första gången ett paradigmskifte, det som alla visste skulle hända ser vi nu i siffror, säger Alexei Grinevski nordisk researchchef på Playad till Dagens Media.

Att tv-konsumtionen minskar är ett väntat resultat, det är liknande siffror som MMS uppvisar i sin rapport Trend och Tema. Däremot är den egenuppskattade tv-konsumtionen ännu lägre än den som MMS siffror från PPM.

Diskrepansen mellan MMS tv-siffror och Playads siffror förklarar Alexei Grinevski med att det finns två olika typer av tv-konsumtion: den aktiva tittaren och den passiva tittaren.

Den aktiva tittaren, som namnet skvallrar om, kollar aktivt på rörligt innehåll, medan den passiva exempelvis låter tv:n rulla medan man går och fixar med andra saker i hemmet.

Tittandet på både tv och webb-tv skiljer sig också åt, där 55-plussarna är de enda som uppskattar att de spenderar mer tid framför en klassisk tv än framför webb-tv. 15-34-åringarna är de som tittar absolut mest på webb-tv.

 

I undersökningen har även Playad ställs frågan hur de svarande tror att de kommer konsumera rörligt innehåll ett år framåt. Siffrorna visar att 44 procent tror att de kommer titta mer på webb-tv och 35 procent tror att de kommer titta mindre på tv.

– Det ger en fingervisning på att vi fortfarande är på väg mot att konsumera ännu mer rörlig bild via webb-tv, och att det sker en tydlig förflyttning i mediekonsumtionen, säger Alexei Grinevski.

Räckvidden för webb-tv ökar

2015 uppskattade nästan hälften (48 %) att de tittar på webb-tv. Två år senare ligger liknande siffra på 82 procent.

– Det är en lavinartad ökning där Facebook är en stor katalysator. Det var inte förrän 2015 som rörlig bild började dyka upp på Facebook. Räknar man bort Facebook så ökar räckvidden ändå med 69 procent.

Samtidigt ökar även konsumtionen av webb-tv från svenska publicister. Tittningen har mer än fördubblats sedan senaste mätningen.

– Det ger en stark signal om en positiv utveckling för svensk webb-tv. Det är viktigt med tanke på hur konkurrensutsatt man är som publicist som kämpar mot Youtube och Facebook.

Vilken typ av kanal som tittarna väljer att söka sig till för att ta del av olika typer av innehåll varierar bland den totala målgruppen, tydligt är att sportsändningar fortfarande står stabilt när det kommer till det linjära tittandet.

– Tv är fortfarande starkast när det kommer till sportsändningar. Nu är det OS och man vill se det live på en stor skärm. För film och serier har ett tronskifte ägt rum.

För film och serier har hälften svarat att de tar del av den typen av innehåll via webb-tv.

För målgruppen 15-34 åringar ser tittandet dock helt annorlunda ut.

– Det är en extrem skillnad. När det kommer till film och serier har tv kastat in handduken, där är det webb-tv som är primärkällan. Jämfört med tidigare studier kan vi se att tv har tappat position på samtliga kategorier.

Undersökningen genomfördes under oktober månad och består av 1300 intervjuer med personer i åldrarna 15-79 år.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt