Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Strömmad tv går om musik

Foto: Janne Naess

Det är nu mer vanligt med online-tv än strömmad musik och radio.


Publicerad 2017-09-06 12:07
Uppdaterad 2017-09-06 12:14

Ämnen i artikeln:

Youtube

Dela artikeln:

Netflix-användningen fortsätter i en rasande takt men trots det så står tv fortfarande starkt, enligt Audienceprojects rapport "Insights 2017".

En majoritet av de över 35 år tittar fortfarande mer på traditionell tv än strömmad tv. Bland 15-25-åringar så är streaming dock mer vanligt än traditionell tv.

80 procent av populationen i Norden, Storbritannien och USA tittar fortfarande på traditionell tv på en veckobasis.

79 procent av Sveriges befolkning tittar på traditionell tv på veckobasis.

Tv får dock nöja sig med att dela på publikens uppmärksamhet. Rapporten visar nämligen att 2/3 av tittarna inom länderna använder andra enheter när de kollar på tv.

I Sverige har användandet av en annan enhet ökat genom åren. 70 procent använder en annan enhet när de kollar på tv. 2015 och 2016 låg siffran på 54, respektive 60 procent. Utvecklingen är utmärkande för Sverige, i de andra nordiska länderna har ökningen stabiliserats.

Rapporten visar även att traditionell tv är mer populärt bland kvinnor än män i Sverige. 81 procent av kvinnorna tittar på tv på veckobasis, i jämförelse med 76 procent av männen.

Strömmad tv går om radio och musik

Streamingen fortsätter att öka och Netflix är den aktör som drar mest i samtliga länder. Intressant är också att fler människor nu streamar tv mer än musik och radio. 59 procent streamar tv på veckobasis i Sverige, medan motsvarande siffra ligger på 53 procent för musik.

59 procent av svenskarna använder någon form av streaming- eller nedladdningstjänst på veckobasis.

Svenskar är allra flitigast på att använda Youtube som streaming eller nedladdningstjänst. Tvåa kommer SVT Play, följt av Netflix. Gemensamt bland alla länder är att Youtube och Netflix är de topp tre vanligaste tjänsterna på alla länders listor.

Om studien:

Studien är en del av ”Audienceproject insights 2017”. Datan har samlats in genom onlineundersökningar under första och andra kvartalet 2017. De svarande har valts ut från paneler i Norden, USA och Storbritannien bestående av mer än 1 miljon panellister. Ett representativt urval har sedan gjorts och 14.000 har genomfört studien. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.