Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Strive vill öppna nya vägar

Kristian Hysén, vd på IMG, som äger streamingtjänsten Strive.

Foto: Janne Næss

Efter missnöjet med tv-husens bud på La Liga och Serie A, startade IMG streaming- tjänsten Strive. Nu har den globala rättighets- agenturen även sjösatt linjär-tv, och ligger i utdragna förhandlingar med teleoperatörer. "Effekten av Strive är att vi kan välja en annan väg", säger IMG:s vd Kristian Hysén.


Publicerad 2019-02-15 12:47

Ämnen i artikeln:

Strive

Dela artikeln:

Kristian Hysén och hans gäng fick tio veckor på sig att bygga streamingtjänsten Strives organisation och varumärke, innan fotbollssäsongen startade.

Den 17 augusti 2018 rullades Strive ut i Skandinavien.

– Vi hamnade i valet och kvalet. I decennier har strukturen sett ut på samma vis. En rättighetsägare går till en agentur, som sedan vandrar vidare till kanalhus och operatörer. Det har nu skett ett skifte på marknaden, och risken är stor att man blir obsolet om man inte anpassar sig, säger Kristian Hysén, och beskriver hur IMG genom Strive lyfter fram och tar lokala grepp kring de två ligorna.

Strive har sedan starten skaffat sig mediebyrån Hearts & Science, värvat skandinaviska kommentatorer och inlett arbetet med egna produktioner.

Läs mer om varför Strive väljer att starta en linjär-tv-kanal och hur konkurrenterna TV4 och Discovery Networks ser på aktören i Dagens Media nummer 1, 2019. Ute 13 februari.

Har du ingen prenumeration kan du teckna en här. 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.