Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Strive lanserar linjär tv-kanal

Publicerad: 28 Mars 2019, 06:44

IMG rullar ut den nya fotbollskanalen till helgen.

Foto: Janne Næss

Sporträttighetsagenturen IMG tecknar avtal med Telenor och rullar ut den linjära tv-kanalen Strive Sport TV.


Ämnen i artikeln:

StriveKristian Hysén

Dagens Media har tidigare rapporterat om att sporträttighetsagenturen IMG valt att lansera den egna streamingtjänsten Strive Sport efter att förhandlingar med tv-husen havererat. 

Streamingtjänsten erbjuder fotbollsmatcher från både La Liga, Serie A och MLS och sedan en tid tillbaka har man förhandlat för att komma in i teleoperatörernas värld. Nu har IMG tecknat avtal med Telenor för att distribuera en linjär tv-kanal under namnet Strive Sport TV. 

Kanalen drar igång på lördag och kommer ingå i Telenors ”Storpaket” och finnas som tillval i deras flexpaket. För att locka nya kunder kommer kanalen fram till slutet av april vara tillgänglig för alla Telenors kunder. Framöver kommer Telenors kunder även kunna köpa till OTT-tjänsten för en summa, exakt hur det affärsupplägget ser ut är dock inte klart.  

Kristian Hysén, vd på IMG, ser den linjära tv-kanalen som ett komplement till den befintliga OTT-tjänsten. 

– Den tidigare logiken har varit att gå från linjär-tv till OTT-tjänst. Vi har egentligen vänt på approachen där vi först har byggt en OTT-tjänst och det är det primära även framöver. Linjärkanalen är ett komplement för att bredda publiken och delvis nå en annan målgrupp, säger Kristian Hysén till Dagens Media och fortsätter:

– För livesport har en linjär tv-kanal dessutom ett specifikt värde som man kanske inte kan hävda för annat innehåll så som serier och filmer. Många vill se livesport linjärt. 

Vad är det för målgrupp ni vill nå genom linjärkanalen?

– En målgrupp som vill se liveinnehåll på linjär-tv och inte genom en OTT-tjänst. Sedan handlar det om en viss vana där framför allt yngre är mer benägna att skaffa en app och titta på en OTT-tjänst. 

Vilka affärsmöjligheter ser du med detta?

– Utifrån distribution och intäkter så når du en stor del av den yngre marknaden med en OTT-tjänst men inte hela marknaden. Så det handlar om att komplettera och hitta andra intäktsströmmar som man inte kommer åt annars. 

Kommer det visas annonser i kanalen?

– Det kommer finns någon form av kommersiell exponeringsyta men inte så mycket eftersom livesändningar som format inte tål det. Men det kommer absolut finnas kommersiella ytor där vissa kategorier av företag, inte minst inom betting, har en hög träffbild. 

Hur kommer innehållet skilja sig i linjärkanalen och OTT-tjänsten?

– OTT-tjänsten bygger på premissen att visa alla matcher från La Liga och MLS, totalt handlar det om 1000 matcher. Medan man i linjärkanalen gör ett urplock av matcher där vi kommer visa ett tiotal matcher per vecka, de bästa matcherna från varje liga med en mix av Barcelona, Real Madrid, Juventus, Ronaldo, Messi, Zlatan och ytterligare ikoniska lag och spelare. 

 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

StriveKristian Hysén

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev