Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Striden om public service

Publicerad: 29 December 2015, 06:00
Uppdaterad: 28 December 2015, 20:50

NYÅRSKRÖNIKA DEL 13 AV 15. Public Service har åtta miljarder att spendera. Vad SVT, SR och UR gör med pengarna har varit en av årets allra största mediestrider.


Vi har vant oss vid att medierna med jämna mellanrum stormar mot giganterna Facebook och Google, som slukar annonsintäkter utan att själva producera något innehåll.

2015 blev året då de kommersiella medierna – som i de flesta fall pressas av vikande intäkter – vände blåslampan mot public service med full kraft. SVT:s och SR:s påverkan på mediemarknaden blev ett av årets stora debattämnen i mediebranschen.

Inför årets Almedalsvecka satte Dagens Media strålkastarljuset på deras oro. ”MEDIEBOLAG I HELA LANDET I UPPROR MOT SVT”, löd förstasidan.

– Det finns ett lomhört förhållningssätt där man avfärdar och nästan förlöjligar den oro andra aktörer upplever, sade TV4-gruppens kommunikationsdirektör Åsa Jamal.

Sommaren blev till höst. Public service-stormen nådde orkanstyrka efter att Myndigheten för radio och tv i sin rapport slagit fast att bolagen ”inte kan anses agera på ett sätt som uppenbart hindrar konkurrerande aktörer från att etablera, driva och utveckla sina medieverksamheter”.

Kort därpå lanserade Bonnier, Schibsted, Mittmedia, Bauer Media Group och TU en egen public service-kommission rattad av pr-byrån Paues Åberg.

Tidningsutgivarna lät även en dansk konsultfirma förhandspröva fyra SVT-satsningar i efterhand. Man kom fram till att två av dem skulle ha stoppats. Det kan ses som en besk kommentar till att inga nya tjänster anmälts för förhandsprövning – trots att systemet infördes redan 2011.

En liten ljusning för de kommersiella medierna syntes då medieutredningen presenterade sitt delbetänkande i november. Där fanns en lista på saker som bör utredas inför nästa sändningstillstånd för SVT. Bland annat nämndes SVT:s intäkter från sponsring.

Nu ska ett särskilt PM tas fram om public service. Sedan väntar med all säkerhet nästa strid: utredningen kring SVT:s nästa sändningstillstånd. Räkna med bråk.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.