Få hela storyn
Starta din prenumeration
Rörligt
Publicerad: 28 april 2020, 12:12
Tillväxten av streamingabonnemang i nya hushåll har planat ut.
De hushåll som redan har ett streamingabonnemang är mer benägna att skaffa ett till. Det visar Mediavisions siffror från årets första kvartal.
Ämnen i artikeln:
MediavisionAntalet nya hushåll i Sverige som skaffar streamingabonnemang har avstannat – för första gången sedan Netflix intåg 2012. Däremot fortsätter de hushåll som redan har ett abonnemang att skaffa nya, visar Mediavisions analys av den svenska tv- och streamingmarknaden under januari–mars.
Totalt har 400 000 nya abonnemang tecknats under ett år, vilket är en ökning med nära 10 procent. Baserat på respondenternas svar spår Mediavision nu en stark tillväxt under året.
”Under 2020 avser konsumenterna att skaffa ytterligare cirka 850 000 streamingabonnemang. Bakom denna starka tillväxt står fler erbjudanden från bland annat telekomoperatörer som Telia, Com Hem och Telenor. Men även befintliga tjänster lockar, liksom Disney+ kommande lansering”, står i ett pressmeddelande.
Under de sista två veckorna av den analyserade perioden ökar tittandet med strax över 10 procent, vilket förklaras med beteendeförändringar kopplade till coronautbrottet.
Ämnen i artikeln:
Mediavision