måndag25 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Streamingtjänsterna som ökar – och tappar under pandemin

Publicerad: 20 maj 2020, 08:57

C More och HBO Nordic minskar sin dagliga räckvidd under vecka 11-13.

Foto: Janne Næss

Så har den dagliga räckvidden för Netflix, Viaplay, C More och HBO Nordic förändrats under coronakrisen.

Ämnen i artikeln:

MMSViaplayNetflixHBO NordicC MoreCoronavirusetStreaming

Hanna Frick

hanna.frick@dagensmedia.se


Coronakrisen har fått tittandet på rörlig bild överlag att skjuta i höjden. Pandemin har frigjort tid som inte tidigare fanns vilket gynnar tv-husen, har MMS vd Magnus Anshelm tidigare konstaterat i en intervju med Dagens Media

Trots krisen ökade streamingtittandet under det första kvartalet bara med drygt 2 procent i daglig räckvidd, jämfört med samma period förra året. MMS konstaterar att det är en lägre ökningstakt än vad vi är vana vid att se. 

LÄS ÄVEN: MMS: ”Coronakrisen har frigjort tid som tidigare inte fanns”
Här är målgrupperna som ökar i linjär-tv under coronakrisen
Massiv tittarökning under coronakrisen – men digital kräftgång för Nent och Discovery
Corona dominerar onlinetittandet – Aftonbladet skjuter i höjden

Från vecka 11 till och med vecka 13 ökade däremot tittandet på streamingtjänster rejält, enligt MMS siffror. Det dagliga tittandet ökade i snitt med 25 procent. 

Störst ökning står Nent Groups streamingtjänst Viaplay för som ökade med 38 procent under den utmätta perioden. Fortfarande är det dock Netflix som dominerar streamingtittandet med en daglig räckvidd på 28,3 procent under perioden. 

Anmärkningsvärt är att C More, enligt MMS siffror, faktiskt minskade sin dagliga räckvidd – Från 4,7 procent till 3,6 procent. Även HBO Nordic minskade sin räckvidd från 3,6 procent till 2,3 procent. 

MMS har undersökt veckorna 11 till 13 2020 och jämfört med samma period 2019. Under denna period 2020 tilltog hemmajobbandet och mötesbegränsningarna infördes. 

Siffrorna kommer från MMS rapport ”Trend och tema” som bygger på 3000 telefonintervjuer i åldersspannet 9-99 år. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev