Rörligt
Streamingmarknaden växer så det knakar – Dagens Media tecknar bilden över utvecklingen
Publicerad: 16 maj 2022, 05:51
Antalet streamingtjänster växer så det knakar, och hushållspenetrationen i Sverige är rekordhög. Men marknaden är på väg att mogna. Så hur kommer landskapet att utvecklas? Under Dagens Medias temavecka fokuserar vi på vad som sker på streamingmarknaden. Här är alla artiklar:
Guldrusch eller streamingkrig? Dagens Media tar grepp om streamingmarknaden
Antalet streamingtjänster växer som svampar ur jorden, och hushållspenetrationen i Sverige är rekordhög. Men marknaden är på väg att mogna. Så hur kommer det här landskapet att utvecklas framåt? Det ska Dagens Media djupdyka i under nästa temavecka.
Dagens Media reder ut – här är streamingbegreppen du måste ha koll på
Tv- och streamingmarknaden är full av snåriga begrepp och svårförstådda förkortningar. Dagens Media hjälper dig att hänga med i tugget.
Streaminglandskapets utveckling – en mättad marknad öppnar för andra modeller
Nya tjänster, konsolidering och expansion – streamingmarknaden växer så det knakar. Har du också svårt att hänga med i det snabbföränderliga streaminglandskapet? Här är en sammanfattning av de viktigaste händelserna. Dessutom siar streamingexperterna Marie Nilsson och Jonas Birmé om vad som väntar runt hörnet.
Annonsfinansierad SVOD på frammarsch
Allt fler streamingtjänster väljer reklamspåret. En mättad marknad, skyhöga priser på innehåll och en mördande konkurrens är tre orsaker. ”SVOD-marknaden har inte samma tillväxt som tidigare”, säger C More-chefen Jens Håkansta.
✓ Så mycket reklam ska Pluto TV sända
✓ Jättarna Netflix och Disney Plus blir hybridtjänster
✓ Nya kvalitetskontakter för annonsörerna
✓ C Mores hybridtjänst ska driva räckvidd
Discovery Plus lanserar hybridlösning: ”Vi ser ett behov av en lägre prispunkt”
Efter sammanslagningen – Warner Bros Discovery lanserar en hybridlösning för Discovery Plus. Carl Waldenor om:
✓ Den nya ”ad lite”-lösningen
✓ Synen på AVOD respektive SVOD
✓ Netflix nya strategiska bana
AVOD växer så det knakar – mängden reklam kan bli en klassfråga
AVOD-annonseringen kan gå om den klassiska tv-reklamen redan 2025, och det är många som vill ha en bit av AVOD-kakan. Men vad innebär den snabba utvecklingen egentligen? Och vad öppnar det här för möjligheter för annonsörerna? Experterna svarar.
Så navigerar operatörerna i streamingdjungeln: ”En betydligt större fråga än bara streaming”
Hård konkurrens, en marknad som blir alltmer mättad och en ökad inflation som får hushållen att hålla hårdare i pengarna.
Hur står sig då operatörerna i det klimatet? Dagens Media har pratat med Tele2, Telia och Telenor om deras streamingstrategier och flera analytiker om hur telejättarna ska klara konkurrensen.
Operatörerna och experterna:
✓ Största utmaningarna
✓ ”En mättad marknad behöver inte vara en nackdel”
✓ Konsumenten pekas ut som vinnare
✓ ”Konkurrensen är brutal”
Marie Nilsson: Streamingmarknaden går in i en ny fas – här är utmaningarna
Streaminglandskapet går in i ett nytt skede. På Mediavision väcker detta ett antal frågeställningar som är avgörande för innehållsutvecklingen och marknaden som helhet, skriver vd:n Marie Nilsson.
Så ska C More och TV4 Play dra varandra framåt
Telia-ägda TV4 har haft en långsiktig strategi att fortsätta satsa på AVOD när de andra broadcastaktörerna har gjort tvärtom. Nu är TV4 Medias vice vd Mathias Berg självsäker i att kunna tälja guld när marknaden rör sig mer mot AVOD. Samtidigt ska Telias C More bli den största lokala streamingtjänsten och trycka ned churnnivåerna.
Playpilot släpper matchningsfunktion
Svenska Playpilot släpper en ny matchningsfunktion för underhållning – och förhoppningarna är höga: ”Det stora nu är Taste Match, som vi precis har smyglanserat”, säger vd:n David Mühle.
Guidning ska få Schibsted att glida på streamingvågen
Schibsted storsatsar på guidning till streaming via TV.nu med Helen Orselius vid rodret:
✓ Vikten av att vara en ”one-stop-shop”
✓ Framtidsstrategierna
✓ Breddat fokus
Tillväxt först – därefter öppnar Nents Anders Jensen för förvärv
Nents tillväxtplaner fortsätter trots det rådande världsläget. Vd:n Anders Jensen i lång, exklusiv intervju om:
✓ Inflationens påverkan
✓ Bolagets plan efter 2025
✓ Utvecklingen på streamingmarknaden
Danads: Paradigmskifte när reklamen intar streamingjättarna
Framtiden för reklamstödd streaming ligger sannolikt i hur väl man kan erbjuda valfrihet för användarna när de själva får styra mer över när, var och hur, och i vilken omfattning, de vill se reklam. Det skriver Johan Liljelund, CTO på Danads.
Forskare tror på mer AI inom streaming – men nya lagar utmanar
Vilken roll kommer algoritmerna att få för streamingen? Blir flödet ännu mer personaliserat? Ja, det är högst troligt, men det finns forskare som varnar för att DMA kan sätta käppar i hjulet.