Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Streamingboom, hyperkonkurrens och digital explosion – här är produktionsbolagens stökiga framtid

Publicerad: 16 april 2021, 05:46

Coronakrisen har drabbat produktionsbranschen hårt, men nu ser flera av vd:arna ljuset i tunneln. Konkurrensen är dock stenhård och vissa bolag riskerar att slås ut. ”Det finns en risk att det sker en överetablering och att vi kommer att få se en viss korrigering de närmaste åren”, säger Pontus Edgren, vd på FLX.

Foto: Montage: Tom Fägrell

Coronakrisen har slagit hårt mot tv-branschen men nu ser produktionsbolagen en ljusning. Suget efter innehåll från tv-kanaler och streamingtjänster är rekordstort, samtidigt ritas landskapet om. ”Mellanmjölks-tv är borta eller dör”, säger Anna Rydin, vd för ITV Studios Sweden. Läs om hur hon och sju andra tv-produktionschefer ser på tv-marknadens omvandling och framtiden.


Ämnen i artikeln:

ITV StudiosYellow BirdFLXEva HamiltonKarin StjärneNord DDBFremantleTv-marknadens omvandling

Förlorade intäkter, uppskjutna eller försenade produktioner, ökade kostnader och permitteringar – det senaste året har varit turbulent för film- och tv-industrin. Strömmat och linjärt tittande ökade stort i kölvattnet av

Få hela storyn –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.