Rörligt
Streamingbolagen byter affärsmodeller – klokt eller onödigt?
Publicerad: 7 december 2022, 06:59
”Det förefaller mest som om ledningarna vill förevisa handlingskraft”, skriver Stefan Melesko. Foto: Evan Agostini/AP/TT
Streamingbolagen stöper om sina affärsmodeller och satsar på hybridlösningar. Stefan Melesko, docent i medieekonomi, ställer sig frågande till utvecklingen och lyfter att ledningarna verkar alltför styrda av börskursen. Samtidigt saknar han bevis för att en reklambaserad modell verkligen är motiverad.
SM
Stefan Melesko
Bakgrund
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.