Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Stort tapp för Idol-finalen

Publicerad: 12 December 2016, 09:32
Uppdaterad: 12 December 2016, 10:36

Årets Idol-vinnare Liam Cacatian Thomassen sjunger segerlåten. (Skärmdump från TV4.)

Idolfinalen lockade betydligt färre tittare än förra årets final. TV4: "Det är såklart tråkigt."


Ämnen i artikeln:

TV4Idol

Det blev ingen strejk, finalen av "Idol" kunde genomföras som planerat på fredagskvällen.

Men intresset för årets final var svalare än på länge. Totalt följde 1 035 000 personer Liam Cacatian Thomassens väg mot seger i Globen. Det är ett rejält tapp jämfört med förra året, då 1,4 miljoner personer bänkade sig framför Idols säsongsavslutning.

Ratingen för årets final var 10,5 procent och tittartidsandelen var 28,4 procent i TV4:s huvudmålgrupp 15-64 år.

– Vi är glada att ha haft över miljonen som tittade på Idolfinalen med ett fullsatt Globen. Men visst hade vi hoppats på mer och det är såklart tråkigt att vi tappat jämfört med tidigare år, säger Clara Tengbom, exekutiv producent för Idol, i en kommentar.

Hon fortsätter:

– Vi ökar dock i andel hos de yngre tittarna i 15-39 vilket känns bra inför nästa säsong. Vi är också fortsatt starka digitalt och Liam gör redan succé på Spotify. Vi ska nu utvärdera årets säsong och ladda om inför 2017.

För finalen av Parlamentet, som sändes efter Idols huvudsändning kl 21.30 på fredagskvällen, gick det bättre. Säsongsavslutningen lockade 1 135 000 tittare. Ratingen var 11,6 procent och tittartidsandelen var 34,3 procent.

Sara Johansson, exekutiv producent:

– Greppet att förlänga säsongen visade sig vara helt rätt. Vi har skruvat på ett redan framgångsrikt koncept och fått med både spännande nya namn och superetablerade komikerproffs. Det här är den längst säsongen Parlamentets historia och att vi får avluta med över miljonen tittare är ju såklart fantastiskt.

 

Ämnen i artikeln:

TV4Idol

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.