Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Stort haveri hos C More

Publicerad: 21 september 2012, 10:43
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:10

C Sports drabbades av stora problem under sina 19.00-sändningar i går. Nu går företaget ut och ber kunderna om ursäkt – och ersätter pay per view-kunderna finansiellt.

Ämnen i artikeln:

C More

EH

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Sex av matcherna som skulle sändas på C Mores sportkanal C Sports vid 19.00 igår drabbades av stora störningar. Sändingarna av två elitseriematcher och fyra Europa League-matcher havererade på grund av ett elfel.

– Halva elen gick där vi streamar våra matcher. Vi flyttade över streamingen till nya maskiner, men när elen då kom igång igen så gick matcherna på både gamla och nya maskiner och det skapade problem, säger Matti Zemack, teknisk projektledare på C More.

På morgonen i dag skickade C Sports ut en ursäkt till kunderna.

"På grund av problem hos en av våra underleverantörer igår så kunde vi inte leverera matchen som ni köpt i sin helhet. Vi jobbar på att säkerhetsställa att detta INTE inträffar igen. Vi ber väldigt mycket om ursäkt för detta. Här kommer en voucherkod för nästa match, som du alltså inte kommer att behöva betala för", skriver de bland annat.

– Vår kundtjänst har tagit emot reaktioner från folk som köpte matchen i går kväll. Man var besviken över att man inte kunde se de matcher man ville se, säger Ulrika Westerberg, pressansvarig för sporten på C More, till dagensmedia.se.

Abonnemangskunderna kompenseras med en veckas gratis tittande. Pay per view-kunderna får, utöver en voucher, även pengarna tillbaks för de matcher som de köpt och inte kunnat se.

– Det är som sagt högst beklagligt och får inte hända igen. Vi kompenserar våra kunder, som har blivit kontaktade av kundtjänst. Våra pay per view-kunder får pengarna tillbaka och vouchers för nästa match de vill se.

Enligt C Mores sajt är priset för en match på pay per view 159 kronor. Detta innebär att C More kan ha fått betala tillbaka en ordentlig summa för de sex matcherna.

Ulrika Westerberg säger dock att hon inte kan lämna siffror på hur många kunder som drabbades.

– Vi kommunicerar tyvärr inga siffror, det är affärskritisk information, säger hon.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev