Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Stora minskningar av personalen väntar på TV4

Publicerad: 25 Oktober 2010, 06:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:01

Vinstmaskinen TV4 ser över sin personalstyrka. Enligt uppgifter till Dagensmedia.se ska den minskas med 10 procent, eller cirka 100 tjänster. "Vi tittar hela tiden på sätt att arbeta effektivare och smartare", säger kommunikationsdirektören Gunnar Gidefeldt.


Ämnen i artikeln:

Gunnar GidefeldtTV4

TV4-Gruppen omsatte drygt 5,5 miljarder kronor förra året - och redovisade ett rörelseresultat på 624 miljoner kronor. Samtidigt har efterfrågan på tv-reklam aldrig varit högre, och koncernens kanaler har varit slutsålda under våren och hösten.

Trots det ser TV4-Gruppen över sin organisation. Enligt uppgifter till Dagensmedia.se kan upp till 10 procent av personalstyrkan vara borta inom fyra års tid, sannolikt till viss del genom att koncernen inte ersätter naturliga avgångar. I dag sysselsätter koncernen, enligt sitt senaste bokslut, lite drygt 1 000 personer. Med andra ord riskerar 100 tjänster att försvinna.

TV4-Gruppens kommunikationsdirektör Gunnar Gidefeldt säger att koncernen inte har satt några exakta siffror.

– Vi tittar hela tiden på sätt att arbeta effektivare och smartare. Vi har stor konkurrens från reklamkanaler och public serivce och den kommer inte att minska framöver, säger han.

Han medger dock att "effektiviseringar" finns med i planerna.

– Men vi vill samtidigt kunna få ut mer av det arbete vi gör. Det här är ingen unik vändning, så här har vi alltid arbetat. Men en spaning är att trots att det är goda tider så måste vi titta på det här, eftersom konkurrensen blir tuffare.

Exakt hur stor personalstyrka koncernen kommer att ha framöver beror på TV4:s framtida utbud, säger Gunnar Gidefeldt.

Martin Schori


Ämnen i artikeln:

Gunnar GidefeldtTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.