Stjärnkusken kan få ny säsong

Så många såg säsongsfinalen.

I fredags tog musikern Kee Marcello hem första säsongen av travprogrammet "Stjärnkusken" i TV4.

Finalprogrammet i fredags sågs av 470 000 personer, enligt preliminära siffror från MMS. Ratingen var 2,9 procent och tittartidsandelen 17,4 procent i TV4:s huvudmålgrupp 15-64 år.

Det är ett rejält tapp jämfört med premiärprogrammet, som sågs av 720 000 personer, med en rating på 4,7 procent och tittartidsandel på 26 procent i målgruppen.

Thomas Bartilsson, pr-chef ATG som ligger bakom programmet tillsammans med TV4, är trots tappet nöjd med säsongen.

– Utmaningen under säsongen har varit att hitta en bredare publik än de som redan var intresserade av trav, och samtidigt tillfredsställa de inbitna fansen. Vi har sett ett positivt mottagande i båda grupperna och stort engagemang i sociala medier, säger Thomas Bartilsson till Dagens Media.

Han öppnar upp för en ny säsong av "Stjärnkusken", även om några konkreta diskussioner med TV4 ännu inte har påbörjats.

– Nu ska vi göra analysen och se hur vi har lyckats nå ut, men utifrån mottagande och tittarsiffror känns det absolut intressant med en ny säsong.

Vad vill ni ha uppnått med programmet?

– Vi vill få upp kunskapen om vad trav går ut på. Många ser bara tävlingarna men förstår inte det viktiga samspelet mellan kusk och häst. I "Stjärnkusken" har vi kunnat lyfta fram lite mer mjuka värden och ge tittarna en annan syn på sporten, säger Thomas Bartilsson.

Han hoppas också att fler får upp ögonen för trav som amatörsport.

– Några av de tävlande, bland annat vinnaren, har blivit genuint intresserade och har sagt att de kommer att ta det vidare, vilket vi hoppas kunna följa upp på något vis.

LÄS ÄVEN:

Publicerad 2015-08-03 07.44Uppdaterad 2015-12-06 11.55

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: