Stina Nilssons guldryck sågs av över miljonen

Stina Nilssons sprint-guld i OS bakom nytt tittarandelsrekord för Kanal 5.

Redan under de olympiska spelens första riktiga tävlingsdag ryckte skidåkaren Charlotte Kalla ifrån sina konkurrenter på skiathlonen och gav Sverige guld nummer ett i Pyeongchang.

När det så igår hade blivit dags för guldchans nummer två, i längdskidornas sprinttävling, gjorde Stina Nilsson precis som sin landsmannina och lämnade övriga finalfältet bakom sig.

Stina Nilssons guldlopp sändes i Kanal 5 under gårdagen och sågs av i snitt 1 020 000 tittare. OS-guldet i damsprinten satte med det nytt rekord för Kanal 5 i tittartidsandel vad gäller det totala tittaruniversumet (A3-99 år) med 77 procent.

– Det är gyllene tider för både den svenska OS-truppen och för oss. Stina Nilssons och Charlotte Kallas guldmedaljer innebär att Sverige redan har tagit lika många guld som i Sotji och chanserna till fler segrar är stora. Dessutom slår engagemanget och konsumtionen på våra digitala och sociala plattformar alla förväntningar, säger Emir Osmanbegovic, sportchef på Discovery och Eurosport, till Dagens Media.

Under tisdagen hade Discovery en kommersiell tittartidsandel på 50,7 procent (borträknat public service). Andelen (inräknat public service) hamnade på 39,1 procent. Motsvarande siffra för TV4 Gruppen var 20,7 procent, och för MTG 15,9 procent.

Sverige har nu sammanlagt tre medaljer från OS. Förutom de två längd-gulden tog också skidskytten Sebastian Samulelsson något oväntat en silvermedalj i jaktstarten under måndagen.

Loppet, som sändes i Kanal 5, sågs bänkade i snitt 706 000 tittare. Tittartidsandelen i 3-99 år landade på 68 procent, och i Discoverys huvudmålgrupp 15-44 år på 49,3 procent.

Publicerad 2018-02-14 11.24Uppdaterad 2018-02-19 13.40

Ämnen i artikeln: